Waarom zijn beha’s voor grote borsten lelijk?

Bescheiden mening De gemiddelde cupmaat in Nederland groeit, waarom houdt de modewereld daar geen rekening mee?

Foto Istock

Modefeit: een leuke beha vinden met meer dan een C-cup is een hel. Zelfs op de uitgebreidste lingerieafdelingen is het aanbod karig en zelden modieus. Het gaat vaak al mis bij de schouderbandjes, die twee à drie keer breder zijn dan ‘normaal’. Nergens voor nodig, want volgens een expert van lingeriemerk PrimaDonna – en talloze lingerieblogs – hoort slechts 10 procent van de steun van die bandjes te komen. Daarnaast zijn cups vaak zó onflatteus hoog dat ze bijna je hele borsten bedekken of duwen veel beha’s je borsten om onverklaarbare redenen naar de zijkant. Een goede vriendin (cup 65G) omschrijft het treffend: „Elke keer als ik een beha koop, voelt het alsof ik orthopedische schoenen krijg aangemeten”.

Zelf ben ik met maat 75F allang blij als een beha fatsoenlijk past. Ik heb inmiddels geaccepteerd dat ik nooit iets zal bezitten uit het ronduit schitterende assortiment van Araks, of baantjes zal trekken in zo’n leuk Lisa Marie Fernandez-badpak. Want het zijn vooral dit soort uitgesproken modieuze merken die een broertje dood lijken te hebben aan alle vrouwen met meer dan een B-cup. In een optimistische bui heb ik van een dergelijk merk eens een beha besteld die bloedmooi stond bij het webshopmodel en haar 65B. In mijn brievenbus belandde vervolgens een angstaanjagend gevaarte, zó uit verhouding dat het amper nog op de foto leek.

En kunnen lingeriemerken en modetijdschriften alsjeblieft stoppen met het fenomeen bralette een ‘musthave’ te noemen? Een bralette bestaat uit twee driehoekjes zonder beugel of vulling, bijeengehouden door slappe dunne bandjes en uitsluitend te koop in de maten S, M en L. Absoluut schattig, maar compleet ongeschikt voor iedereen met grote borsten. En dus echt geen must-have voor de meeste Nederlandse vrouwen, aangezien de gemiddelde cupmaat 80C is (volgens onderzoek uit 2010 in opdracht van lingeriemerk Hunkemöller) en al decennialang groeit en groeit. Dus kom op, juist nu de modewereld zo hard z’n best doet om inclusiever te worden, mag de lingerie-industrie niet achterblijven.

    • Nathalie Wouters