Recensie

Eenzaam, tot in haar diepste wezen

Documentaire De lesbische Chavela Vargas brak in de jaren dertig door met haar Mexicaanse liederen over liefde en wanhoop. De documentaire ‘Chavela’ gaat over een vrouw die het grootste deel van haar leven haar geaardheid geheimhield.

Chavela Vargas, ‘macha’ in het Mexico van de jaren dertig.

Pedro Almodóvar gebruikt graag de indringend gezongen liederen van de Costa Ricaans-Mexicaanse Chavela Vargas (1919-2012) op de soundtrack van door hem geregisseerde films, zoals Julieta (2016). De Spanjaard was een groot fan van de vrouw die leek op een travestiet met haar broek, strak achterover gekamde haar en poncho.

Chavela, een qua vorm traditionele documentaire over de charismatische vrouw die zich voordeed als ‘macha’, geproduceerd door Almodóvar, begint met een hypnotiserende uitvoering van de ranchera Soledad (‘Eenzaamheid’). Haar donkere, door tequila aangetaste stem ademt tristesse. Rancheras zijn Mexicaanse liederen over de pijn en wanhoop van de liefde, spaarzaam begeleid door 2 à 3 gitaren.

Regisseurs Catherine Gund & Daresha Kyi interviewden Almodóvar ook in Chavela. Hij spreekt over het tragische leven van de zangeres. Zij trok op jonge leeftijd naar Mexico om daar op te treden in elegante clubs, brak in de jaren dertig door, had – naar verluidt – affaires met kunstenares Frida Kahlo en actrice Ava Gardner, maar hield haar geaardheid al die tijd verborgen. Hoewel die publiek geheim was, kwam ze pas op 81-jarige leeftijd uit de kast.

Een interview met Vargas uit 1991 vormt de rode draad van de documentaire, een verhaal over de opkomst, ondergang (door alcoholisme) en comeback van een in haar diepste wezen eenzame vrouw.

    • André Waardenburg