Schiermonnikoog al sinds zaterdag digitaal van de buitenwereld afgesloten

Inwoners van Schiermonnikoog zijn sinds zaterdagmiddag verstoken van internet, vaste telefonie en televisie. De oorzaak: een kapotte glasvezelkabel op de bodem van de Waddenzee. De storing duurt mogelijk nog een aantal dagen.

Hoeveel van de 933 geregistreerde eilanders daardoor terug de tijd in zijn geworpen kon netwerkaanbieder Kabelnoord zondag niet zeggen. Omrop Fryslân meldde in 2015 dat het destijds aangelegde glasvezelnetwerk langs 1.300 aansluitingen op ‘Schier’ ging.

De storing zorgt er onder meer voor dat er niet digitaal kan worden afgerekend op het eiland. Alle pinautomaten zijn aangesloten op internet. Daar gaat men creatief mee om, zegt Harrie AB. Hij is gemeenteraadslid voor de lokale partij Ons Schiermonnikoog en eigenaar van lunchroom de Koffiekajuit. „Iedereen heeft tegenwoordig een applicatie om te telebankieren op zijn mobieltje. Dan vraag je klanten de rekening even over te maken.” AB vreest wel voor de twee geldautomaten op het eiland: „Die lopen natuurlijk snel leeg.”

De kabel is van KPN en ligt deels op de bodem van de Waddenzee. Hij moet dus mogelijk door reparateurs in duikersoutfit worden hersteld. Hoe lang ervoor nodig is de kabel onder water te repareren, wist de KPN-woordvoerder zondagavond niet.

Een storing als deze heeft AB nog niet eerder meegemaakt. „Er valt wel eens iets uit, maar dat duurt dan een paar uurtjes. Gelukkig kunnen we nog wel mobiel bellen.” Het eiland heeft draaiboeken voor als ook dat niet meer kan.

    • David van Unen