Vopak verwacht te profiteren van meer reuring in de wereld

Tankopslag Vopak zag omzet en winst licht dalen, maar is positief gestemd. Schommelende prijzen zijn gunstig voor de vraag naar opslag.

Terminals van Vopak in Amsterdam. Het tankopslagbedrijf gaat zijn activiteiten in de hoofdstad aan „een strategische herwaardering” onderwerpen. Foto Koen van Weel

Bestuursvoorzitter Eelco Hoekstra van Vopak zegt het met hoorbaar plezier. „Er wacht ons een periode met meer ‘reuring’.” En van die reuring, in dit geval rond het handelsconflict tussen Amerika en China, hoopt het Rotterdamse tankopslagbedrijf de komende maanden te profiteren.

Ook op andere vlakken is er volop kans op reuring. Denk bijvoorbeeld aan de oliemarkt als de Amerikanen de boycot van Iraanse olie inzetten en Venezuela door zijn binnenlandse onrust steeds minder produceert.

Schommelende prijzen en alternatieve handelsstromen zorgen voor extra vraag naar opslag. Vopak, wereldwijd de grootste aanbieder van terminals, zag de omzet en winst over de eerste zes maanden van dit jaar licht teruglopen. Dat was grotendeels het gevolg van de goedkopere dollar. En net als vorig jaar is de situatie rond stookolie voor Vopak ongunstig. De aanhoudende vraag zorgt voor hoge prijzen en dan is er weinig behoefte aan opslag. Niemand wil immers olie opslaan die wellicht over een paar maanden goedkoper wordt. En dat resulteert in een „moeilijke markt”, zoals Hoekstra dat noemt. Zo daalde de bezettingsgraad van de terminals van 91 procent (eerste halfjaar 2017) naar 86 procent in 2018.

Toch vindt hij de resultaten over de eerste zes maanden bevredigend. De omzet daalde met 6 procent tot 626 miljoen euro, voor tweederde het gevolg van valutaire tegenwind. Zo was de dollar de eerste zes maanden gemiddeld dertien cent (1,21) goedkoper dan een jaar eerder. En dat heeft gevolgen als je zoals Vopak in euro rapporteert. De nettowinst (137 miljoen euro) kwam 8 procent lager uit. Beleggers reageerden negatief, wellicht omdat de resultaten iets lager waren dan de verwachtingen van analisten, zo veronderstelde financieel bestuurder Gerard Paulides. De koers stond de hele vrijdag 5 tot ruim 8 procent lager.

Bevredigend was het woord dat in de toelichting vaak langs kwam. De ingevoerde kostenreductie levert 40 miljoen op en de investeringen (900 miljoen) verlopen volgens plan. Hierdoor zegt het bedrijf zijn resultaten volgend jaar te kunnen verbeteren als de valuta en de markten meewerken.

Grote vraag is wat de toekomst van de opslag in bijvoorbeeld Amsterdam wordt. Die haven, waar Vopak nu terminals heeft staan voor benzine en diesel, wordt de komende zes tot twaalf maanden onderworpen aan „een strategische herwaardering”. Vopak toetst ook Hamburg, Algeciras en Tallinn, in totaal bijna 10 procent van de opslag van Vopak.

Wat dat in de praktijk kan betekenen? Steekt Vopak liever zijn energie en kapitaal in andere havens? Hoekstra wilde er nauwelijks iets over kwijt en sprak over het „inspelen op langetermijntrends”. Zelfs de vraag hoe deze havens zijn geselecteerd gaf hij geen antwoord. „Laat u ons eerst even rustig ons huiswerk doen”.

    • Erik van der Walle