Recensie

‘Orlando de Razende’ in Fries natuurgebied toont dieper dilemma

In het natuurgebied de Rottige Meente in Zuid-Friesland voert Opera Nijetrijne een bewerking van Haydns ‘Orlando paladino’ op. Die toont een dieper dilemma achter de onontwarbare kluwen van het stuk.

‘Orlando de Razende’ wordt opgevoerd in het natuurgebied de Rottige Meente in Zuid-Friesland. Foto Lisa Maatjens

De oorspronkelijke opera Orlando paladino (1782) van Joseph Haydn is een uitbundig liefdesverhaal van heroïek en komedie, van liefdesverwikkelingen en jaloezie. Dat er in die luchtig-onontwarbare kluwen een dieper dilemma schuilt toont de versie die Opera Nijetrijne biedt in het natuurgebied de Rottige Meente in Zuid-Friesland.

Regisseur Nynke van den Bergh en de Nederlandse librettist Alice Zwolschen hebben niet alleen het verhaal dramatisch gemaakt, ze hebben het ook vernuftig toegesneden naar de locatie – van water en wilgen – en de huidige tijd. Muzikaal leider Vaughan Schlepp tilt Haydns compositie met een klein orkest op tot bijna swingende kwaliteiten.

Tussen de tribune en de speelvloer ligt water. Dit is het rijk van tovenares Alcina, die bemiddelt in de jaloezie tussen Orlando en zijn rivaal Medoro. Beiden zijn heftig verliefd op Angelica. Maar anders dan in het origineel kan Angelica niet kiezen; ze wil eigenlijk én de furieuze, woest-aantrekkelijke Orlando én de gematigde Medoro. Dit conflict brengt coloratuursopraan Nienke Otten prachtig tot expressie met heftige uithalen en nadrukkelijk theatrale wanhoop.

Een inventieve rol is weggelegd voor waternimf Alcina, gloedvol gezongen door sopraan Wendy Roobol. Ze zwemt soepel door het water, duikt op waar het nodig is. Een prachtig moment is wanneer zij aan komt zwemmen met een rood-wit zeiltonnetje waarin een pruik zit verborgen, van de hand van meesterpruikenmaker Arjen van der Grijn. Als zij de krullende haardos opzet, verandert zij onmiddellijk in de dubbelrol van herderin die smacht naar liefde.

Zomerse locatievoorstellingen zijn geliefd, maar lang niet altijd leiden ze tot een band tussen entourage en theater. Dat is bij Opera Nijetrijne wel het geval. We kunnen ons perfect voorstellen dat ridder Orlando, met overtuigende kracht gezongen door tenor Jacques de Faber, daar in dat moerassige gebied ronddoolt, op zoek naar zijn van overspel verdachte geliefde.

    • Kester Freriks