Dit is wat u moet weten over reageren op onze site

NRC gaat bij een beperkt aantal artikelen per dag vragen naar uw ervaringen, expertise of mening. Wij hopen op waardevolle reacties en levendige discussies, waar ook de auteur van het stuk aan kan deelnemen. We denken dat de bijdrages, die vooraf gemodereerd worden, van toegevoegde waarde kunnen zijn voor onze journalistiek.

Is reageren voor iedereen?
Nee, alleen abonnees die zijn ingelogd op de website kunnen reacties plaatsen onder onze artikelen.

Waarom zie ik mijn reactie niet gelijk verschijnen?
Wij willen, om de kwaliteit van de reacties te waarborgen, de reacties eerst lezen voordat ze op de website komen. Als de reactie is goedgekeurd, verschijnt deze op de website.

Waaraan moeten de reacties voldoen?
We willen graag inhoudelijke en relevante reacties op onze artikelen. We zijn benieuwd naar jouw opvattingen over de artikelen, maar ook naar jouw expertise of ervaringen met het onderwerp. Houd de reacties bij voorkeur beknopt en reageer inhoudelijk op het artikel, reacties die niet ingaan op de vraag die gesteld wordt, zullen niet worden geplaatst.

Voor de reacties gelden algemene fatsoensnormen: scheldwoorden, beledigingen, beschuldigingen, discriminerende opmerkingen, smaad en dreigementen staan wij niet toe. Het is ook niet toegestaan om doelbewust provocerende berichten achter te laten om zo andere reageerders emotionele reacties te ontlokken. Ook reacties met commerciële uitingen en privégegevens weren wij van de website. Links naar relevante artikelen zijn welkom. NRC is, als de reactie geplaatst is, eigenaar van de reactie. Lees hier meer over auteursrecht op brieven en ingezonden stukken. Het kan zijn dat we per e-mail contact met u opnemen naar aanleiding van uw reactie, op het bij ons bekende e-mailadres.

Hoe kan ik zien dat de reactiemogelijkheid aan staat?
Op de homepage van NRC worden de artikelen onderscheiden door een symbooltje en in de artikelen staat het aangegeven.

Waarom mag ik niet bij alle artikelen reageren?
Wij willen de kwaliteit van de reacties waarborgen en dit lukt niet als we de reacties bij alle artikelen aanzetten.

Hoe schrijf ik een reactie?
Als u bent ingelogd als abonnee kunt u reageren onder de artikelen waar de reacties aan staan. Ons reactiesysteem heet Talk, een onderdeel van The Coral Project. Dit project valt onder de Mozilla Foundation en is opgericht in samenwerking met The New York Times en Washington Post om het vertrouwen in de journalistiek te vergroten.

Kan ik zelf kiezen onder welke naam ik reageer op een artikel?
Nee, de reacties verschijnen automatisch met de naam waarmee u als abonnee bij ons bekend bent. Doorgaans zijn dit de voorletters en achternaam.

Ik zie mijn reactie niet gelijk op de site. Hoe kan dat?
Dat kan kloppen. Alle reacties worden voor publicatie door onze Lezersdesk gelezen. Dit modereren gebeurt tussen 8.00 en 23.00 uur. In de avond kan het wat langer duren voordat reacties op de site verschijnen.

Ik heb spijt van mijn reactie. Kan ik die verwijderen?
Nee, behalve in heel uitzonderlijke gevallen. NRC past in principe het archief niet aan en dat geldt ook voor de reacties onder de artikelen.

Waarom kan ik bij sommige artikelen niet meer reageren?
We laten de mogelijkheid tot reageren bij een artikel maximaal een week aan staan. We willen graag alle reacties kunnen lezen en beoordelen, zodat we de kwaliteit van de reacties kunnen waarborgen. Heeft u nog een reactie die u kwijt wil? Dan kunt u de auteur van het artikel een berichtje sturen via de Opmerkingen-knop onderaan het artikel.

Ik lees een ongepaste reactie. Wat moet ik doen?
Dan kunt u de reactie rapporteren aan de redactie. De redactie krijgt daar een melding van en zal de reactie lezen en mogelijk verwijderen. Reacties die niet aan de kwaliteitscriteria van de site voldoen kunnen zonder opgaaf van redenen worden verwijderd. De redactie correspondeert daar niet over. Mochten er meerdere reacties van dezelfde gebruiker gemarkeerd worden, dan krijgt de gebruiker een waarschuwing. Als de gebruiker toch ongepaste reacties blijft plaatsen, wordt het account geblokkeerd.

Ik zie een fout in het artikel. Wat moet ik doen?
Een fout in het artikel kunt u via de Opmerkingen-knop aan ons melden. Selecteer ‘Taalfout of feitelijke onjuistheid’ en vertel waar de fout zich voordoet.

Mijn vraag stond hier niet tussen. Wat nu?
Dan kunt u een mailtje sturen naar de Lezersdesk.