Brieven

Brieven

Met de kop ‘De „Netflix-generatie” gaat niet meer zo snel naar het stadion’ (11/8) luidde NRC de noodklok over de dalende bezoekersaantallen in de Eredivisie. Er worden legio redenen aangestipt waarom dit zo is, bijvoorbeeld de concurrentieslag met familie-uitjes, privéomstandigheden en wedstrijden die beginnen op onhandige tijden. Slimme marketing wordt aangedragen als de oplossing. Het is echter geneuzel in de marge want er is een groter probleem, – dat niet wordt benoemd in het artikel – dat naar mijn smaak de reden is voor het probleem: geld. Voetballers verdienen namelijk zoveel geld, dat ze niet worden gestimuleerd het uiterste uit zichzelf te halen. Ze trainen zichtbaar te weinig, getuige het aantal ballen breed en dode spelmomenten die compleet mislukken. Buiten het voetbal zijn ze voornamelijk bezig met het goede leven. In het buitenland wordt nog meer geld betaald waardoor spelers bij een goede aanbieding morgen nog vertrekken. Clubliefde of enige vorm van loyaliteit zie je eigenlijk niet meer. Wat doet dat met de supporters? Terwijl het in voetbalstadions steeds minder gezellig wordt, neemt de ticketprijs toe en zijn de voorzieningen ondermaats. Tel daarbij op dat supporters zich amper met spelers kunnen identificeren vanwege hun (transfer)gedrag, laat staan dat ze fan zijn van een speler, en je begrijpt dat supporters liever naar hun club kijken vanaf de bank of in de kroeg. Dat heeft niks met ‘de generatie’ te maken en daar kan geen gepersonaliseerde e-mail tegenop.

    • Rens Dietz