Wit-Russische journalisten aangehouden wegens omzeilen betaalsite

Tenminste 16 journalisten zijn aangehouden omdat zij niet betaalden voor gratis beschikbare berichten van staatspersbureau BelTA.

De redactie van Tut.By in Minsk. Foto Vasili Fedosenko/Reuters

De Wit-Russische autoriteiten hebben tenminste zestien journalisten opgepakt omdat ze zich illegaal toegang zouden hebben verschaft tot de betaalsite van het Wit-Russische persbureau BelTA. Verschillende van hen zitten nog vast. Journalisten spreken van een aanval op de vrije pers.

Dinsdagochtend deden justitie-medewerkers een inval op de redactie van Tut.By, de grootste onafhankelijke nieuwssite van Wit-Rusland. Tegelijkertijd was er een inval bij het persbureau BelaPAN en bij de krant Navoeka.

Lees ook: Wit-Rusland pakt tientallen op bij mensenrechtenorganisatie

Meer aanhoudingen

Het Wit-Russische Openbaar Ministerie maakte bekend een onderzoek te zijn gestart wegens hacken. Volgens het OM zou er ruim 15.000 keer illegaal ingelogd zijn op de betaalsite van het (staats-) persbureau BelTA. Woensdag volgden meer aanhoudingen: vier journalisten van vastgoedwebsite Realt.by, freelancer Aleksej Zjoekov en Pavljoek Bykovski, journalist voor Deutsche Welle.

Volgens de directeur van persbureau BelTA, Irina Akoelovitsj, hebben de aangehouden journalisten de inloggevens van andere klanten gebruikt om gratis toegang te krijgen.

Olga Lojko, plaatsvervangend hoofdredacteur van Tut.By, liet echter weten dat niemand de betaalservice van BelTa gebruikt omdat dezelfde berichten een kwartier later gratis online verschijnen. Tut.By-eigenaar Joeri Zisser vertelde dat het abonnement voor de hele redactie slechts 250 euro per maand kost.

Politiek motief

Journalisten en waarnemers denken aan een politiek motief. Volgens Irina Levsjina, hoofdredacteur van persbureau BelaPAN, is het doel „om de media die niet van de overheid zijn zoveel mogelijk te hinderen”. Journalist Igor Iljasj van de Poolstalige onafhankelijke zender Belsat sprak van „de vernietiging van de laatste onafhankelijke Wit-Russische media.”

De internationale journalistenorganisatie Reporters Without Borders heeft de aanhoudingen veroordeeld. In Wit-Rusland is het slecht gesteld met de persvrijheid. In de Press Freedom Index staat het land op plaats 155 (van de 180).

Correctie (8-8-2018): in een eerdere versie van dit artikel werd gesproken over aanhoudingen die donderdag zouden hebben plaatsgevonden. Dat moet woensdag zijn, en is hierboven aangepast.

Correctie (9-8-2018): in een eerdere versie van dit artikel stond foutief vermeld dat er ruim 15.0000 keer illegaal ingelogd zou zijn. Dat moest 15.000 keer zijn.

    • Steven Derix