Recensie

Bij ‘The Guilty’ hou je 85 minuten je adem in

Thriller Bijna anderhalfuur volg je in ‘The Guilty’ enkel een politieman die in een noodcentrale telefoontjes pleegt. Toch is de film bloedstollend.

Jakob Cedergren als agent Asger Holm in ‘The Guilty’.

Zo eenvoudig kan het zijn. Het Deense The Guilty bewijst dat een getalenteerd acteur in combinatie met een slim en goed gefilmd script soms voldoende zijn om je 85 minuten de adem te laten inhouden. De film opent met agent Asger Holm (Jakob Cedergren) die om nog onbekende redenen is gedegradeerd; hij mag niet meer de straat op en moet in plaats daarvan telefoontjes naar de noodcentrale beantwoorden. Met arrogante blik en cynische commentaren staat hij junks en beroofde hoerenlopers te woord, tot hij de gegijzelde Iben aan de lijn krijgt. Ze durft niet vrijuit te praten. De adrenaline begint te pompen, bij hem en bij de kijker.

Slimme zet van debuterend regisseur Gustav Möller is dat hij niet kiest voor klassieke thrillerelementen, maar de spanning opbouwt via een langzaam ontrollend familiedrama. Via de achtergrondgeluiden die we horen door de telefoon worden levendige beelden opgeroepen, van een rit in een claustrofobisch bestelbusje tot gruwelijke thuisscènes. Een belangrijke troef hierbij is Jessica Dinnage die de stem van Iben levert.

Lees ook een interview met regisseur Gustav Möller: ‘Ik wil zwart-witbeelden naar de grijze realiteit terugbrengen’

Het is niet de eerste keer dat een film in real time een enkele hoofdpersoon volgt die telefoontjes pleegt. Zo probeert in drama Locke uit 2014 een bouwopzichter vanuit zijn auto de chaos op zijn werf en in zijn leven te bezweren. In The Guilty onderstreept deze vorm vooral de onmacht van Holm. De camera kleeft aan zijn zwetende gezicht, hij kan en wil het telefoontoestel niet verlaten. Hij lijkt vakkundig, maar blijkt ook steeds meer een einzelgänger met een redderscomplex. Opmerkelijk is ook de dubbele houding van veel collega’s tegenover zijn gedrag; Holm is iemand die buiten zijn boekje gaat, maar hem erop aanspreken doen de meesten niet.

Af en toe zijn plotwendingen in dit debuut te doordacht, de keuzes die Holm maakt lijken soms iets te voor de hand liggend en onprofessioneel. Maar veel tijd om daarover na te denken is er niet, de telefoon rinkelt opnieuw en je wilt vooral dat die zo snel mogelijk wordt opgenomen.

    • Sabeth Snijders