PostNL maakt verlies in het tweede kwartaal

De krimp van de Nederlandse postmarkt zet door. Ook kwam de kostenbesparing het afgelopen kwartaal lager uit dan verwacht.

Een postbezorger van PostNL. Foto Lex van Lieshout/ANP

Post- en pakketbezorger PostNL heeft in het tweede kwartaal een klein verlies geleden. De krimp van de Nederlandse postmarkt zet stevig door. Het bedrijf wist minder kosten te besparen dan het verwachtte, zo staat in de maandag gepubliceerde kwartaalcijfers.

PostNL kondigde verder aan de Duitse en Italiaanse dochterondernemingen Postcon en Nexive te gaan verkopen omdat het zich meer wil richten op de Benelux. PostNL kampte al enige tijd met hevige concurrentie op de Duitse en Italiaanse postmarkt, waar het na Poste Italiane en Deutsche Post de tweede positie inneemt. Met een omzet en een marktaandeel in Duitsland van 553 miljoen euro en 15,7 procent, en in Italië van 232 miljoen euro en 14 procent, bleef het ver achter bij de marktleiders daar. Op de internationale post- en pakketbezorger Spring na heeft PostNL geen overzeese activiteiten meer.

Krimp

De briefbezorging nam het afgelopen kwartaal terug met bijna 11 procent ten opzichte van een jaar eerder. Door een stijging van het aantal bezorgde pakketjes (met 22 procent), werd de omzet met 2 procent gestuwd tot 851 miljoen euro. De kostenbesparing kwam lager uit omdat het bedrijf kampte met een vertraging bij de invoering van nieuwe regels en aanpassingen aan het operationele proces. Het verlies kwam uit op 1 miljoen euro (zelfde periode vorig jaar: een winst 29 miljoen euro).

Hoewel de Autoriteit Consument en Markt PostNL vorige week toestemming gaf de prijs van postzegels met 14 procent te verhogen, gaat dat volgens topvrouw Herna Verhagen niet ver genoeg. In het bij de kwartaalcijfers gevoegde persbericht roept ze op tot consolidatie op de postmarkt. Een oproep die ze eerder ook al deed. Een samengaan met bijvoorbeeld nummer twee Sandd is volgens haar onvermijdelijk:

“Zoals eerder aangegeven zijn wij van mening dat consolidatie van netwerken de beste oplossing is om de postvoorziening betaalbaar te houden en op een sociale en verantwoorde manier de volumedaling op te vangen.”

Beleggers niet blij

Beleggers waren niet blij met PostNL’s resultaten. Het aandeel ging maandagochtend met 6 procent onderuit op de AEX, dat zelf met een plus van 0,2 procent startte.

Lees meer over mogelijke consolidatie op de Nederlandse postmarkt: Een fusie van PostNL en Sandd is niet ondenkbaar
    • Guus Ritzen