Een geheim vakje in de auto, waarom dan?

Wie: Garagebedrijf vs gemeente Amsterdam

Kwestie: Verzet tegen sluiting garagebedrijf

Waar: Rechtbank Amsterdam

Het is niet verboden om een geheim compartiment in je auto te laten maken. Maar een medewerker van de gemeente Amsterdam vraagt zich bij de rechtbank openlijk af met welke goede reden je dat zou kunnen doen. „Een vak in de bumper om je handschoenen in op te bergen?”

Volgens de gemeente werden in een garagebedrijf in Amsterdam-West geavanceerde verstopplekken in auto’s gebouwd, voor het verbergen van drugs. Het bedrijf is daarom eind juni gesloten, passend in beleid om bedrijven die criminaliteit faciliteren aan te pakken. De politie omschrijft de garage als „sleutelplaats voor de georganiseerde misdaad”.

De garage eist nu bij de rechter heropening. De vaste lasten lopen door, terwijl er geen inkomsten meer zijn. De reputatieschade is enorm. Volgens de advocaat van de garage vervult die juist al 22 jaar een „mooie rol” in de buurt omdat particulieren er aan hun eigen auto kunnen klussen.

De president van de rechtbank, Henk Naves, leidt de zitting en stelt meteen vast dat „geen wet of regel” het aanbrengen van opbergplekken in een auto verbiedt. Los daarvan vraagt hij de gemeente: „Heeft u kunnen vaststellen dat dit in deze garage is gebeurd?”

Misschien niet direct, maar observaties van de politie laten wel „meerdere aanwijzingen” zien dat dit gebeurt in de garage, zegt de woordvoerder van de gemeente. In drie gevallen is in een auto die in de garage was geweest een geheim vak aangetroffen. In twee gevallen is zo’n auto nadien ingezet voor drugstransport. In een VW Touran werd in Zweden 16,8 kilo heroïne en twee kilo cocaïne onder de bestuurdersstoel gevonden. In een Audi met Zwitsers kenteken is in maart 8 kilo heroïne aangetroffen in een compartiment achter de bumper. Verder zag de politie criminelen de garage frequenteren.

Maar concreet bewijs dat in déze garage de compartimenten zijn ingebouwd, is er niet. Er zat steeds tijd tussen het bezoek aan de garage en de aanhoudingen.

Voor sluiting is het evenwel genoeg als er gevaar bestaat voor verstoring van de openbare orde. En dat gevaar is in dit geval reëel, vindt de gemeente. Bovendien is het een feit dat de openbare orde in Amsterdam daadwerkelijk door criminaliteit wordt verstoord. „De kogels vliegen je om de oren.” Deze sluiting namens de burgemeester (toen Van Aartsen, inmiddels Halsema) is wat de gemeente betreft volstrekt „geen twijfelgeval”.

Wat niet helpt in de beeldvorming over het bedrijf is dat de eigenaar en een bijrijder in juni op de A4 zijn aangehouden met 5 kilo heroïne – overigens niet in een geheim vak verstopt. De Turks-Nederlandse eigenaar zit sindsdien in voorarrest en heeft zich vanuit de gevangenis naar deze zitting laten brengen. Een kleine man, in een grijs Adidas-joggingpak, met priemende ogen. Zijn zoon en een vriend zijn ook bij de zaak. De zoon is bereid de garage draaiend te houden tijdens de detentie van zijn vader. Hij mag hem van de parketwachten overigens niet de hand schudden.

De advocaat van de garage spreekt afkeurend over het „ondermijningsframe” dat de gemeente „te pas en te onpas” van stal haalt om „flink” over te komen in de beeldvorming. Ja, het klopt dat er een bekende crimineel klant was. „En ik denk dat die man ook wel eens naar de bakker gaat en de bioscoop.” Het is een bekend verweer van ondernemers met criminele clientèle: als ze zo crimineel zijn, waarom pakt de politie ze dan niet op?

De eigenaar krijgt het laatste woord. „We hebben nooit ruimtes ingebouwd, er is nooit gedeald en we hebben nooit met kogels heen en weer zitten schieten. Er zijn helemaal nooit incidenten in en rond de garage.”

Volgens de rechtbank, die zes dagen later uitspraak doet, is „voldoende aannemelijk geworden” dat zich in de garage „feiten of omstandigheden hebben voorgedaan” die „de vrees wettigen” dat de openbare orde ernstig verstoord zal worden als de garage weer opengaat. De garage blijft dicht.

    • Merel Thie