Maaltijdbezorging

Voor het eerst meer Duitse klanten dan Nederlandse voor Takeaway.com

Nederland is – nog even – de grootste markt voor Takeaway.com Foto Koen van Weel / ANP

Maaltijdbezorger Takeaway.com had vorig kwartaal voor het eerst meer Duitse klanten dan Nederlandse. In de eerste zes maanden van het jaar verwerkte het Nederlandse dochterbedrijf Thuisbezorgd.nl gemiddeld nog iets meer orders dan de Duitse tak Lieferando.de. In de maand mei was dat voor het eerst andersom, meldt Takeaway woensdag in zijn halfjaarcijfers.

Tussen januari en juni belden de bezorgers van Thuisbezorgd 15,7 miljoen keer bij een Nederlandse voordeur aan versus 15,1 keer bij een Duitse voordeur. De kans is groot dat dit het laatste jaar is waarin thuismarkt Nederland het grootst is: in Duitsland is de groei aanzienlijk sneller dan in Nederland (34 procent tegen 21 procent).

Voor Takeaway.com is Duitsland sinds een aantal jaar de belangrijkste groeimarkt. In Nederland heeft het bedrijf al jaren het grootste deel van de markt in handen en zijn de groeimogelijkheden beperkt. Op de Duitse markt ziet het bedrijf 70 miljoen potentiële klanten, ongeveer vijf keer zoveel als in Nederland.

Dat die consumenten steeds vaker bij Takeaway bestellen, heeft onder meer te maken met de overnames die het bedrijf de afgelopen jaren deed met behulp van investeerders en kapitaal dat werd opgehaald met een beursgang.

Tegelijkertijd steekt Takeaway veel geld in marketing om klanten te werven. Vorig jaar gaf het bedrijf per klant gemiddeld een tientje uit aan reclame, 116 miljoen euro in totaal. Dat het bedrijf daardoor nog geen winst maakt, neemt oprichter Jitse Groen voor lief: het winnen van marktaandeel is belangrijker. Die strategie werpt zijn vruchten af nu Takeaway ook in Duitsland de grootste maaltijdbezorger is. Ook al blijft de omzet in Duitsland nog wel wat achter op die uit Nederland: 39,2 miljoen euro tegenover 46,7 miljoen. (NRC)

    • Joost Pijpker