Kwartaalcijfers

ING ziet kosten stijgen, maar trekt meer goede klanten

ING heeft een nettowinst van 1,4 miljard euro geboekt in het tweede kwartaal, een stijging van 4,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die de grootste bank van Nederland donderdag presenteerde.

In een telefonische toelichting spreekt topman Ralph Hamers van „een sterke prestatie”. Hij benadrukt de groei van het klantenbestand, waar vooral een toename zichtbaar was in ‘kernklanten’, die ING als hun huisbank zien. Het aantal van deze belangrijke klanten steeg met 400.000 naar 12 miljoen wereldwijd. In totaal heeft ING 38 miljoen particuliere klanten.

Opvallend is dat ING de kosten niet heeft kunnen verlagen in het afgelopen kwartaal. Deze liggen 1,6 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. Deze kostenstijging is te wijten aan hogere personeels- en toezicht gerelateerde kosten.

Hierdoor stijgt een belangrijke kostenmaatstaf, de kosten-inkomsten-ratio, naar 52,3 procent. Dit ligt boven het doel dat ING zichzelf stelt. Ook is het hoger dan wat de internationale concurrenten van ING zoals BBVA (49 procent) en Société Générale (50 procent) dit kwartaal hebben laten zien.

De stijging van de winst komt door hogere rente-inkomsten, ondanks de aanhoudende lage rente. ING verstrekte meer leningen aan zowel particulieren als bedrijven. Topman Hamers verwacht dat de oplaaiende internationale handelsoorlog een dreiging voor de economische groei vormt en daarmee voor een nog langere periode van lage rente gaat zorgen.

De koers van het aandeel ING zakte donderdagochtend iets, maar deed het beter dan de index van Europese banken, die met 1,2 procent daalde.

    • Alina Borovítskaya