Deze groenten kunnen heel goed op de barbecue (en zo pak je dat aan)

Zonder vlees Ga eens barbecueën zonder vlees. Groenten zijn een heel goed alternatief: poffen, blakeren, grillen.

Foto Istock

Wie als vegetariër aan het einde van de vorige eeuw werd uitgenodigd voor een barbecue, mocht in zijn of haar handjes knijpen wanneer de gastheer/-vrouw de moeite had genomen om, behalve in hamburgers, worst, saté en kippenpootjes, ook in een vegaburger te voorzien. Niet dat die burgers nou het niveau nat karton erg overstegen, maar het was nog altijd beter dan de hele avond zien te overleven op stokbrood met kruidenboter, schijfjes komkommer en natte aardappelsla.

Wat zijn de tijden dan veranderd. Wanneer je als vegetariër anno heden op een barbecue wordt gevraagd, mag je met recht teleurgesteld zijn wanneer er alléén maar vegaburgers op je liggen te wachten. In pakweg twee decennia is vegetarisme barbecuefähig geworden. Worstjes, schnitzels, nuggets en zelfs biefstuk; er komen steeds meer plantaardige varianten op de markt, die ook steeds beter worden van structuur en smaak. De nieuwste innovatie op dit gebied: een 100 procent beestvrije burger die bloedt wanneer je erin bijt.

Prachtig natuurlijk, voor alle veganisten, vegetariërs en flexitariërs die net zoveel als carnivoren houden van het stoken van een fikkie. Maar met al dat kant-en-klare nepvlees zou je bijna het meest voor de hand liggende alternatief over het hoofd zien: groente. Bijna zou je vergeten hoe domweg verrukkelijk het is om asperges te bereiden op de barbecue, en paprika’s, en aubergines. Paddestoelen. Pompoen. Prei. Uien. Courgette. Knolselderij. Mais. Zoete aardappel. Bietjes. Bloemkool.

Hou je over? Het meeste kan de volgende dag koud door een salade worden gehusseld

Nee, dat lijkt allemaal niet op vlees, maar dat is ook nergens voor nodig. Noem groente het nieuwe vlees. Of noem het helemaal niks, maar probeer het toch vooral eens een keer. U gaat daar geen spijt van krijgen. (Nee ook u niet, verstokte vleeseter.)

  1. Poffen tussen de kooltjes

    Aardappels: Aardappels en zoete aardappels kun je schoonboenen, hier en daar inprikken, de schil inwrijven met olijfolie en een klein beetje grof zout (en desgewenst kerrie, of tandoorikruiden of ras el hanout of iets dergelijks), inpakken in een dubbele laag aluminiumfolie en 30 tot 60 minuten poffen tussen de kooltjes. Lekker met zure room en lente-ui (aardappel) of met romige feta, lente-ui, chilipeper en olijfolie (zoete aardappel).

    Bieten: Bieten hoeven alleen schoongeboend en ingepakt. Ze hebben 30 tot 45 minuten nodig. Daarna schillen, in parten snijden en bijvoorbeeld omhusselen met balsamico, olijfolie, een lente-uitje en feta.

  2. Blakeren op het rooster

    Ui: Leg rode of witte uien met schil en al op het rooster en laat ze in 20 minuten zwartblakeren. Draai ze af en toe een kwartslag. De buitenste rokken eraf pellen, het vruchtvlees in stukken snijden en aanmaken met rodewijnazijn, olijfolie, zout en peper.

    Prei: Hetzelfde kun je doen met prei. Houd de dressing ook hier heel eenvoudig, want de prei heeft al zoveel smaak.

    Tuinbonen: Laat tuinbonen zwartblakeren op het rooster en serveer er een schaaltje olijfolie en zeezoutvlokjes of fleur de sel bij. Laat iedereen zelf z’n boontjes doppen en in olie en zout dopen. Servetten zijn hier geen overbodige luxe.

    Paprika’s: Laat paprika’s rondom zwart worden. Leg ze in een schaal en dek af met vershoudfolie, zodat het schilletje losstoomt. Pel, snijd in repen en serveer met (bijvoorbeeld) een drupje rodewijnazijn, veel olijfolie, fijngehakte peterselie en knoflook.

    Aubergines: Laat aubergines rondom blakeren en maak er een rokerige baba ganoush van.

    En een beetje extra: Grill altijd wat extra groente: venkel, courgette, aubergine, paprika, pompoen; ze zijn allemaal heerlijk om de volgende dag koud door een salade te husselen.

  3. Grillen op het rooster

    Asperges en lente-ui: Groene asperges en lente-ui vormen een fijne combinatie. Hussel ze om met olijfolie en grill ze in 5 tot 10 minuten gaar. Besprenkel met nog wat olijfolie en bestrooi met zout. Er kan een sausje bij (romesco bijvoorbeeld) maar ze zijn zo ook al heel lekker.

    Pompoen: Grill repen pompoen (ingekwast met olijfolie) en/of plakken venkel en serveer ze met een sausje van mayo en yoghurt met iets erdoor, zoals knoflook, groene kruiden, wasabi, sriracha, miso of gepekelde citroen.

    Wil je de blits maken op de volgende barbecue? Probeer eens dit driegangenmenu.

    Ratatouille: Voor een ratatouille van de barbecue: grill plakken aubergine, courgette en paprika gaar en leg een tros kerstomaatjes op het rooster tot ze beginnen te poffen. Serveer zo, met zout en olijfolie, of met salsa verde of eventueel pesto.

    Little gem en avocado: Grill gehalveerde kropjes little gem (ingekwast met olijfolie) en kwarten avocado en maak er een bbq caesar salad van.

    Mais: Kook maiskolven 10 minuten voor in ruim gezouten water en rooster ze nog eens 10 minuten rondom gaar. Serveer met komijn- of ansjovisboter. De kolven kunnen eventueel ook zonder voorkoken, maar hebben dan zeker 20 minuten nodig.

    Portobello: Grill eens een portobello en doe net of het een hamburger is. Dus op een broodje met een blaadje sla, sausje, pickle, etcetera.

  4. Het grotere werk

    Bloemkool: Wikkel een hele bloemkool in aluminiumfolie, leg hem op het rooster en laat een half uur garen in een gesloten barbecue. Draai halverwege om. Haal de kool uit het folie en geef hem aan boven- en onderkant nog 5 minuten. Geef er een sausje bij van tahin en citroensap, losgeroerd met water.

    Kool: Wat met een bloemkool kan, kan ook met een spits- of Chinese kool. Deze hebben wat minder tijd nodig en zijn heel lekker met pindasaus (Eat your heart out, vegasaté!)

    Knolselderij: Gaar een hele, ongeschilde, in aluminiumfolie gewikkelde knolselderij zo’n 45 minuten tot een uur. Snijd hem in plakken, en vervolgens in punten en serveer met puntjes roquefort (of andere blauwe kaas).

    • Janneke Vreugdenhil