Mededinging

ACM gaat onderzoek doen naar toegankelijkheid van appstores

De Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) gaat onderzoeken hoe bedrijven hun apps in een appstore krijgen en welke invloed deze hebben op het aanbod voor consumenten. Voor bedrijven die een app maken is het van belang dat hun apps ook makkelijk te vinden zijn voor gebruikers van smartphones of tablets. De markt voor apps heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwassen markt, oordeelt de toezichthouder. Zeker nu een groot deel van het internetverkeer via apps verloopt. De twee mobiele platforms Android van Google en iOS van Apple hebben een stevige positie verworven en het aanbod van apps in hun appstores is zeer uitgebreid. Maar de belangen van de appstores lopen volgens de ACM niet altijd gelijk met de belangen van bedrijven die apps aanbieden. Google en Apple, de eigenaren van de stores, leveren namelijk zelf ook weer apps. Als bedrijven met hun app niet de eindgebruikers kunnen bereiken, worden ze mogelijk geschaad in hun mogelijkheden om effectief hun diensten aan te bieden, schrijft de ACM in de aankondiging van het onderzoek. (NRC)