ACM gaat onderzoek doen naar toegankelijkheid appstores

Android en iOS

De Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) gaat onderzoeken hoe bedrijven hun apps in een appstore krijgen en welke invloed deze hebben op het aanbod voor consumenten. Voor bedrijven die een app maken is het van belang dat hun apps ook makkelijk te vinden zijn voor gebruikers van smartphones of tablets.

De markt voor apps heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwassen markt, oordeelt de toezichthouder. Zeker nu een groot deel van het internetverkeer via apps verloopt. De twee mobiele platforms Android van Google en iOS van Apple hebben een stevige positie verworven en het aanbod van apps in hun appstores is zeer uitgebreid.

Maar de belangen van de appstores lopen volgens de ACM niet altijd gelijk met de belangen van bedrijven die apps aanbieden. Google en Apple, de eigenaren van de stores, leveren namelijk zelf ook weer apps. Als bedrijven met hun app niet de eindgebruikers kunnen bereiken, worden ze mogelijk geschaad in hun mogelijkheden om effectief hun diensten aan te bieden, schrijft de ACM in de aankondiging van het onderzoek.

Digitale economie is dit jaar een van de speerpunten van de ACM. Onlangs bleek bijvoorbeeld al dat de toezichthouder ook heeft meegewerkt aan een grote internationale studie naar de manier waarop bedrijven consumenten voorlichten over hun onlinediensten. Voor het nu aangekondigde onderzoek wil de ACM in gesprek gaan met experts op het vlak van het maken van apps, wetenschappers, andere toezichthouders, appaanbieders en andere mediabedrijven. (NRC)

    • Daan van Lent