Kibbeling is niet zomaar iets

De rubriek economie &recht belicht elke woensdag kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Deze week omgevingsrecht en reclamerecht. Over hamburgers en vette vis.

Kibbeling is gefrituurd en gaat meestal vergezeld van een vette saus. Mag je een portie dan als ‘lekker gezond’ verkopen? Foto Getty Images/iStockphoto

‘Warme kibbeling. Lekker gezond.’ Mag je dat zomaar op een spandoek bij je viskraam verkondigen? De Reclame Code Commissie ontving een klacht van een burger die meent dat dit een ontoelaatbare ‘gezondheidsclaim’ is. Kibbeling is gefrituurd en gaat meestal vergezeld van een vette saus. Om zoiets ‘gezond’ te mogen noemen is dan onjuist. ‘Lekker’ is oké. Maar gezond? Nee.

De commissie pakt er de wet bij. De Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen. En natuurlijk de Europese Claimsverordening, (EG) nr. 1924/2006. Is ‘Warme kibbeling, lekker gezond' inderdaad een ‘niet-toegestane gezondheidsclaim’?

Wat blijkt? Een gezondheidsclaim „stelt, wekt de indruk of impliceert dat er een verband bestaat tussen een levensmiddelencategorie, een levensmiddel of een bestanddeel daarvan en de gezondheid”. Dat is hier dus het geval. Wat zegt de EU-regel? Vis mag je alleen als gezond aanprijzen als duidelijk is dankzij welke voedingsstoffen dit zo is. En die claim moet dan óók weer voldoen aan de Europese regelgeving. Ze moeten begrijpelijk zijn, wetenschappelijk onderbouwd en gekoppeld zijn aan één voedingsstof. Er blijkt een database met ‘voorbeeldbewoordingen’. Bevat vitamine B6, goed voor energie! Dat mag en is trouwens ook waar. ‘Kibbeling lekker gezond’ dus niet.

Uitspraak:dossier 2018/00316

    • Folkert Jensma