Onderzoek

Kilometerfraude met tienduizenden Duitse importauto’s

Met een aanzienlijk deel van de tweedehands auto’s die worden ingevoerd vanuit Duitsland is geknoeid. Bij een op de tien auto’s is de kilometerstand aantoonbaar onjuist. Bij een op de vijf auto’s wordt op zijn minst aan de juistheid getwijfeld, blijkt uit onderzoek van de Dienst Wegverkeer (RDW) en de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT). De schade wordt geschat op 42 miljoen euro per jaar.

Fraudeurs draaien de kilometerstand terug om een hogere prijs te krijgen bij verkoop van een auto. Volgens de RDW wordt er in ongeveer de helft van alle fraudegevallen tien- tot vijftigduizend kilometer af gehaald. In eenvijfde van de gevallen nog meer. Meestal wordt de fraude gepleegd door handelaren die de auto’s importeren, stellen de onderzoekers vast. De schade voor de uiteindelijke koper bedraagt gemiddeld 1.500 euro.

Van alle auto’s die in Nederland worden ingevoerd, komen verreweg de meeste uit Duitsland. In 2017 ging het om 130.000 auto’s, zo’n 59 procent van het totaal. Betrouwbare cijfers over de omvang van het fraudeprobleem waren nog niet beschikbaar. België, met 18,3 procent het op een na populairste importland, heeft de controle van kilometerstanden beter op orde.

De tijden dat kilometerstanden werden teruggedraaid met een schroevendraaier liggen in het verleden. Fraudeurs maken gebruik van speciale (digitale) apparatuur. Toch is het mogelijk om achteraf te controleren of de stand „logisch” is, zoals dat in keuringskringen heet. Zo kan gekeken worden naar kilometerstanden in oude keuringsrapporten. Ook andere componenten dan de kilometerteller in de auto zelf registreren soms de stand. Die kan met speciale apparatuur uitgelezen worden. Als de cijfers niet kloppen of gegevens ontbreken, is dat volgens de RDW reden tot zorg.

Sinds 20 mei is het Europees verplicht om kilometerstanden bij de apk te registreren in een landelijke database. Gegevens worden alleen nog niet onderling uitgewisseld.