Brits modemerk Burberry vernietigt producten ter waarde van 30 miljoen

Het Britse luxe-merk Burberry heeft eigen goederen ter waarde van 28 miljoen pond (31,3 miljoen euro) vernietigd ter bescherming van het merk. Het bedrijf verbrandde kleding en parfum, aldus het jaarverslag van de onderneming. Het bedrijf wil voorkomen dat onverkochte voorraden tegen dumpprijzen hun weg naar de consument vinden.

Burberry zei dat alleen producten werden vernietigd met het merkteken en dat de destructie in handen was van bedrijven die de energie die vrijkwam weer opvingen, waardoor het een milieuvriendelijke procedure was. Het zou een eenmalige actie zijn geweest „Burberry volgt zorgvuldig procedures die moeten garanderen dat we zo min mogelijk voorraad opbouwen. Als het vernietigen van producten nodig is dan doen we dat op een verantwoorde manier. En we zoeken altijd naar wegen om ons afval te reduceren en te recyclen”, aldus een woordvoerder tegenover The Guardian.

Volgens de The Times heeft Burberry de afgelopen vijf jaar voor 90 miljoen pond (100 miljoen euro) aan producten vernietigd. Aandeelhouders zouden zich hebben afgevraagd waarom de onverkochte producten niet aan de investeerder werden aangeboden.

Greenpeace nam de vernietiging van producten ook op de korrel. Het bedrijf „toonde geen respect voor de eigen producten, het harde werk en natuurlijke hulpbronnen die gebruikte zijn om ze te maken”, zei Kirsten Brodde van de milieuorganisatie. Burberry wil zijn achterstand goedmaken op concurrenten als Gucci, die hun verkoop in groeimarkten als China veel sneller wisten op te voeren. (AFP)