Rechter stemt in met aanleg Blankenburgverbinding

Vervoer

Milieuorganisaties wilden de nieuwe snelweg bij Rotterdam tegenhouden. Die zou het omringende landschap aantasten.

Een impressie van de nieuwe Blankenburgverbinding. Beeld Rijkswaterstaat

De aanleg van de Blankenburgverbinding mag beginnen. Dat oordeelde de Raad van State woensdagochtend. De bezwaren van vereniging Natuurmonumenten en andere milieuorganisaties werden ongegrond verklaard.

De Blankenburgverbinding is een nieuwe snelweg ten westen van Rotterdam, die de A15 met de A20 verbindt. De 4,2 kilometer lange snelweg loopt via de Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg door. De Tweede Kamer stemde in 2012 in met de aanleg van de Blankenburgverbinding. De bouw duurt volgens Rijkswaterstaat vijf jaar en zou aanvankelijk in 2022 voltooid moeten zijn, maar toen werd er nog van uitgegaan dat de bouwwerkzaamheden in 2017 zouden starten.

Natuurorganisaties en omwonenden vonden dat de minister alternatieven beter had moeten onderzoeken. De Raad van State was het daarmee oneens. De minister heeft volgens een toelichting op de uitspraak naar acht andere maatregelen gezocht en twee andere snelwegen. Geen van de oplossingen zouden de verkeersproblemen verhelpen.

Daarnaast zou de verhoogde stikstofuitstoot volgens de milieuorganisaties beschermde natuurgebieden in de buurt aantasten, net als het andere omringende landschap. De Raad van State oordeelt dat er „dwingende redenen van openbaar belang” zijn en dat de gevolgen voor de natuur voldoende gecompenseerd worden.

De natuurorganisaties laten weten „zwaar teleurgesteld” te zijn in de uitspraak.

    • Rik Wassens