Forse invoertarieven EU op Chinese e-bikes

Handel

De invoertarieven van Chinese elektrische fietsen van merken als Giant gaan omhoog.

De e-bike is populair in Nederland Foto Istock

De Europese Commissie voert per direct fikse invoerheffingen in op uit China geïmporteerde elektrische fietsen. De woensdag aangekondigde maatregelen zijn de uitkomst van een nog lopend onderzoek naar de verkoop van Chinese fietsen op de Europese markt.

De tariefverhogingen bedragen tussen de 22 en 83 procent, afhankelijk van het merk, en gelden in ieder geval de komende zes maanden. De importtarieven voor de elektrische fietsen van het merk Giant, de grootste fietsenfabrikant ter wereld die naast China ook fabrieken in Taiwan en Nederland heeft, gaan met 27,5 procent omhoog.

De prijzen van sommige e-bikes kunnen makkelijk oplopen tot zo’n 6.000 euro. Europese handelaren verkochten Chinese fietsen in sommige gevallen tot ruim 43 procent goedkoper dan de kostprijs van elektrische fietsen uit andere landen, stelt de Commissie.

De import van Chinese e-bikes is de afgelopen jaren fors toegenomen. In 2014 waren het er nog net geen 200.000, vorig jaar liep de inkoop op tot bijna 700.000 op een totaal van twee miljoen in Europa verkochte e-bikes. In die tijd verdubbelde het marktaandeel van e-bikes van merken als Giant en Bodo tot 35 procent.

Nederland loopt voor

Nederland heeft met Accell (Batavus en Sparta; 1 miljard omzet in 2017, 3.000 werknemers) en Pon (Gazelle; fietsendivisie half miljard omzet in 2017, 1.400 werknemers) de nummer twee en drie fietsenmakers wereldwijd in huis. Op de e-bikemarkt, die toch al hevig concurrerend is, hebben zij veel te verliezen van goedkope Chinese import.

Nederland loopt voor op de rest van Europa als het aankomt op de populariteit van elektrische fietsen. Een op de drie nieuw verkochte fietsen was hier vorig jaar een e-bike. Volgens de belangenorganisatie van Europese fietsfabrikanten is dat in Europa een op de tien.

De Commissie rondt het onderzoek naar de Chinese fietsverkoop in januari af. Tot dan gelden de tarieven. Daarna kan ze definitieve heffingen instellen, die doorgaans tot vijf jaar van kracht zijn.