Acties in Brazilië remmen omzetgroei van Unilever

Halfjaarcijfers

Unilever presteert duidelijk minder dan de eigen doelstelling, vooral door stakingen van Braziliaanse vrachtwagenchauffeurs.

Foto ANP

Was- en levensmiddelenconcern Unilever kende in het tweede kwartaal van het jaar een onderliggende omzetgroei van 1,9 procent. Die prestatie was duidelijk minder dan de eigen doelstelling van 3 tot 5 procent omzetgroei per jaar. Vooral stakingen in Brazilië hadden een negatief effect op de opbrengsten.

Het tweede kwartaal werd afgesloten met een omzet van 13,7 miljard euro. Exclusief de margarinetak, die het onlangs verkocht aan investeerder KKR was sprake van 13 miljard euro omzet.

Unilever had eerder al gewaarschuwd voor een negatief effect van de acties van vrachtwagenchauffeurs in Brazilië. Toch rekenden kenners in doorsnee op een iets stevigere groei.

Bij de divisie persoonlijke verzorging, met merken als Rexona, Dove en Sunsilk, zette Unilever een omzet in de boeken van 5,2 miljard euro. Dat betekende een stijging met 1,6 procent op jaarbasis. Bij Home Care, waartoe was- en schoonmaakmiddelen Persil en Cif toe behoren, dikte de omzet met 2,2 procent aan tot 2,4 miljard euro.

Bij Food & Refreshments, waar onder meer de ijsverkopen onder vallen, was sprake van een groei met 1,3 procent tot 6,1 miljard euro.

Volgens Unilever betekent het huidige mooie weer in met name Noord-Europa goed nieuws voor de ijsverkopen. Verder worden de meerverkopen in Europa deels tenietgedaan door mindere verkoopprestaties in onder meer Noord-Amerika. (ANP)