Techbedrijven

EU: Airbnb moet transparanter zijn over prijzen

Airbnb voldoet niet aan Europese consumentenwetgeving en moet zijn beleid daarom aanpassen. Dat stelt de Europese Commissie, die het Amerikaanse verhuurplatform nog tot eind augustus geeft om met „gedetailleerde oplossingen” te komen. Zo zouden de presentatie op de website en de voorwaarden voor verhuur aangepast moeten worden.

De Europese Commissie vindt dat Airbnb niet transparant genoeg is over hoeveel een consument uiteindelijk voor een accommodatie moet betalen omdat een deel van de kosten in eerste instantie niet wordt weergegeven. Het gaat daarbij om service- en schoonmaakkosten. Als het volledige bedrag nog niet berekend kan worden, moet Airbnb dat duidelijk melden, aldus de Commissie.

Eurocommissaris Vera Jourova (Consumentenrechten) stuurde maandag een tweet om dat punt te illustreren. Bij een foto van een halve brug schreef ze: „Dit is net als wanneer je bij Airbnb boekt en niet het volledige plaatje te zien krijgt. Airbnb moet transparant zijn bij de presentatie van prijzen.” In een persverklaring voegt ze daaraan toe: „Populariteit kan geen excuus zijn om de consumentenregels van de EU in de wind te slaan.”

Ook zou Airbnb volgens de Commissie duidelijk moeten maken of een ruimte door een particulier of een professioneel bedrijf wordt verhuurd, omdat consumentenwetgeving die van toepassing is onderling verschilt. Daarnaast hebben gebruikers van Airbnb volgens de Commissie recht op „eerlijke regels wanneer de verhuur van een accommodatie door een eigenaar wordt geannuleerd”.

Het Amerikaanse Airbnb had vorig jaar een omzet van 2,6 miljard dollar, 2,2 miljard euro. De winst kwam uit op 93 miljoen dollar.

    • Geertje Tuenter