Betalen

Pinproblemen door grote storing bij Mastercard

De pinstoring bij Mastercard waardoor klanten donderdag wereldwijd problemen hadden met pinnen, werd veroorzaakt door problemen bij een software-update. Dat heet het bedrijf tegenover de brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland laten weten.

Tussen 19.00 en 20.30 uur konden gebruikers van Maestro-passen waarbij de transacties via Mastercard liepen, op bepaalde plekken niet pinnen. Hoeveel klanten precies zijn gedupeerd en hoeveel schade de storing heeft veroorzaakt, is nog niet duidelijk. Maestro wordt niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen zoals België en Duitsland veel gebruikt. Ook Nederlanders in het buitenland hadden pinproblemen.

„Het ging mis bij een nieuwe release”, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. „Die moet met regelmaat een update krijgen. Dat wordt uitgebreid getest en meestal gaat het goed, nu helaas niet.”

De meeste Nederlandse banken – bijvoorbeeld ING, ABN Amro en Rabobank – geven pinpassen uit van Maestro. Dat wil echter niet zeggen dat zij allemaal getroffen zijn, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. „Dat kan per winkel verschillen. Het hangt er vanaf of de pindienstverlener van de winkelier gebruik maakt van het netwerk van Mastercard.” (NRC)