Recensie

Seriemoord in verhit Madrid

Thriller Het verhaal van de Spaanse seriemoordenaarfilm ‘Que dios nos perdone’ is zo cliché als maar kan. Toch overheerst uiteindelijk de sfeer.

De Spaanse seriemoordenaarfilm Que dios nos perdone is niet helemaal de film zoals die zich voordoet. Om te beginnen het genre. Het grootste deel van de plot bestaat uit de jacht op een meervoudig moordenaar. Maar we weten dan al dat de twee rechercheurs Alfaro en Velarde ook geen lieverdjes zijn. En dat is dan nog zachtjes uitgedrukt.

Het lijkt net alsof het regisseur Rodrigo Sorogoyen eigenlijk helemaal niet om een corruptieverhaal of misdaadplot gaat. Hij neemt uitgebreid de tijd om het verhaal te situeren: het is 2011, de paus bezoekt Madrid, de oververhitte stad loopt vol met actievoerders want het is volop economische crisis. Er er zijn overal journalisten, die maar beter geen weet kunnen krijgen van deze sappige zaak.

De twee agenten mogen dan niet volgens het boekje werken, en Sorogoyen meer geïnteresseerd zijn in een sociologisch portret, het idee van twee tegenpolen die moeten samenwerken en van externe druk die wordt opgevoerd door de media is dan weer zo cliché als maar kan. Toch overheerst uiteindelijk de sfeer (let ook op het zacht zoemende sounddesign van de zomerstad) en door de goed gejatte visuele stijl van David Finchers Se7en en Zodiac lijkt Que dios nos perdone net iets korter dan de ruime twee uur die ervoor is uitgetrokken.

    • Dana Linssen