Vergezichten uit de poldermoskee

Beeld Marwan Bassiouni ging met zijn camera de moskee binnen om naar buiten te kijken. „We delen allemaal hetzelfde uitzicht.”

Uit de serie New Dutch Views van Marwan Bassiouni, het uitzicht vanuit Nederlandse moskeeën. Foto Marwan Bassiouni

Ook vanuit een moskee kun je brede rivieren door oneindig laagland zien gaan. „Islam is now Dutch”, schrijft fotografiestudent Marwan Bassiouni (1985, Zwitserland) in de inleidende tekst bij zijn afstudeerproject. Het klinkt provocatiever dan hij bedoelt. Bassiouni – zoon van een Italiaans-Amerikaanse moeder en een Egyptische vader – wil met zijn afstudeerproject New Dutch Views vooral laten zien dat moslims en niet-moslims in Nederland „hetzelfde landschap delen, we hebben the same point of view”. Tegenover alle negatieve aandacht voor de islam wil hij „het perspectief van de moslims” zetten.

Dus trok hij een jaar lang door polders, langs industrieterreinen, dorpjes, binnensteden en buitenwijken om daar de luiken van de moskeeën open te slaan.

Wat je op de foto’s niet ziet: dat er een typisch Nederlandse moskee-architectuur is ontstaan. De moskeeën hebben zich aangepast aan de omgeving. Vierkante ramen. Minaretten van baksteen. Sommige zijn aan de buitenkant amper als moskee te herkennen.

Foto Marwan Bassiouni
Foto Marwan Bassiouni

Het grote aantal moskeeën in Nederland toont volgens Bassiouni „de welwillendheid om moslims toe te staan hun godsdienst te beoefenen”.

Dat Bassiouni zelf sinds acht jaar „een serieuze moslim” is, wil nog niet zeggen dat hij makkelijk met zijn camera bij de moskeeën binnenkwam. En dat Nederlanders zo welwillend staan tegenover biddende moslims, wil nog niet zeggen dat er geen spanningen zijn. Uit veiligheidsoverwegingen heeft Bassiouni besloten bij de foto’s niet te vermelden waar de moskeeën staan.

New Dutch Views van Marwan Bassiouni is van vrijdag 6/7 tot 12/7 te zien op de eindexamententoonstelling van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kusten, info: www.kabk.nl
    • Monique Snoeijen