EU-Parlement stemt tegen nieuwe truckerswet

Het Europees Parlement stemde onder meer over de rij- en rusttijden van chauffeurs en het inzetten van buitenlands personeel op binnenlandse wegen.

Een vrachtwagenchauffeur in Nederland. Foto Koen van Weel/ANP

Het Europees Parlement heeft woensdag om uiteenlopenvoorstellen verworpen die de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs moeten verbeteren. Dat heeft het parlement woensdag bekend gemaakt. De transportcommissie van het parlement zal zich nu opnieuw over het pakket aan maatregelen buigen.

Het parlement stemde woensdag onder meer over de rij- en rusttijden van chauffeurs, regels over cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf) en het inzetten van buitenlands personeel. Zo zouden chauffeurs uit bijvoorbeeld Polen of Roemenië volgens de nieuwe voorstellen na een internationale rit maximaal vijf opeenvolgende dagen binnenlandse ritten in een ander EU-land mogen rijden. Ze zouden daarbij recht hebben op hetzelfde loon als lokale chauffeurs.

De maatregelen maken deel uit van het in juni 2017 gepresenteerde Mobility Package van de Europese Commissie; een pakket aan maatregelen dat het Europese wegtransport de komende tien jaar efficiënter, socialer, schoner en digitaler moet maken. De discussie rondom het thema is een lastige, omdat Europa aan de ene kant de vrije markt wil stimuleren, maar aan de andere kant ook ongelijke beloning van werknemers wil bestrijden. Zo zoekt men tegelijkertijd liberalisering en regulering en dat botst.

Tegenstanders

Europarlementariërs Agnes Jongerius (PvdA), Bas Eickhout (GroenLinks) en Dennis de Jong (SP) stemden tegen de plannen. Volgens De Jong “is het goed dat de neoliberale voorstellen zijn verworpen”. Bas Eickhout (GroenLinks) zei tegen persbureau ANP dat de voorstellen “het mogelijk maken dat chauffeurs tot zestien dagen achter elkaar twaalf uur rijden. Dat is vragen om ongelukken.”

Twitter avatar a_jongerius Agnes Jongerius Als je @MatthijsvMilt het verslechteren van werktijden, het liberaliseren van de vervoersmarkt en het uitbuiten van chauffeurs verbeteringen noemt, ben ik blij dat wij jullie voorstellen hebben weggestemd. @D66 @cdavandaag #RespectDrivers https://t.co/qnR00CuWCH

Verschillende Nederlandse vakbonden en brancheverenigingen reageerden opgelucht. “Dit is een overwinning voor de vakbonden en een beloning voor de vasthoudendheid van de FNV”, aldus Willem Dijkhuizen van FNV Transport en Logistiek. “Twee maanden geleden leek het nog kat in ’t bakkie richting verdere liberalisering.”

Voorstanders

Europarlementariër Wim van de Camp (CDA), die meeschreef aan de voorstellen, reageerde teleurgesteld. Volgens hem hebben “met name linkse parlementariërs” ervoor gezorgd dat “onacceptabele arbeidsomstandigheden op korte termijn niet worden aangepakt”. Van de Camp spreekt van een “pijnlijk eigen doelpunt”. Volgens hem wilden de vakbonden er meer uitslepen dan haalbaar was. “En nu staan ze met lege handen.”

Twitter avatar WimvandeCamp Wim van de Camp CDA Labour circumstances for ten tousands of our European truck drivers remain unchanged for the next 5 or 10 years. A great responsability for those who rejected the proposals of the EC/ EP

Ook Matthijs van Miltenburg (D66) baalt. Hij sprak van een gemiste kans om de arbeidsomstandigheden en “de handhaving van aangescherpte regels” te verbeteren.

Twitter avatar MatthijsvMilt MatthijsvMiltenburg Wat een teleurstellende uitslag van de stemming in het Europees Parlement over het #Mobilitypackage! Verdeeldheid EP betekent geen verbetering van arbeidsomstandigheden van chauffeurs, geen verbetering van handhaving van aangescherpte regels wegvervoer! #missedopportunity

Correctie (4 juli 2018): De Europese Commissie presenteerde het Mobility Package in juni 2017, niet in juni 2018.

    • Kasper van Laarhoven