Aldi en Lidl: jeugd geen energiedrank

Verkoopverbod

Als eerste supermarkten in Nederland stoppen Aldi (per 1 oktober) en Lidl (1 september) met de verkoop van energiedrankjes met een hoog cafeïnegehalte - zoals Red Bull, Monster en Bullit - aan kinderen die jonger zijn dan veertien jaar. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland stopte Aldi begin dit jaar al met de verkoop aan jongeren onder de zestien.

Kinderartsen, verenigd in de koepelorganisatie NVK, pleiten al langer voor een verkoopverbod, liefst voor jongeren onder achttien jaar. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, ChristenUnie) vond een verbod onnodig en legde de verantwoordelijkheid bij ouders. Wel stelde Blokhuis in januari een onderzoek in naar de effecten van energiedrankjes. Een woordvoerder van Blokhuis zegt dat het onderzoek in de afrondende fase is en de resultaten „een dezer dagen” worden gepresenteerd.

Volgens voedingsdeskundigen zijn dergelijke drankjes slecht voor het concentratievermogen van kinderen. Ze kunnen leiden tot hartritmestoornissen en vermoeidheid.

Met name de combinatie van suiker en cafeïne is slecht voor jongeren. De energiestoot die de drankjes geven, komt met name door de grote hoeveelheid suiker die ze bevatten. Een blikje van 250 milliliter mag maximaal 88 milligram cafeïne bevatten - net zoveel als in een slappe kop koffie en vier keer zo veel als in een blikje cola. Het Voedingscentrum adviseert kinderen jonger dan dertien helemaal geen energiedrankjes te drinken, vanwege het hoge aantal calorieën (66 kcal per 100 ml).

Correctie (3 juli 2018): In een eerdere versie van dit artikel stond dat een blikje van 250 milliliter maximaal 88 gram cafeïne mag bevatten. Dat moet zijn: maximaal 88 milligram.

    • Sjoerd Klumpenaar