Brits Lagerhuis stemt in met omstreden uitbreiding Heathrow

De derde landingsbaan moet de concurrentiepositie van de luchthaven verstevigen. Critici keren zich tegen de toename van luchtvervuiling en lawaai.

Demonstranten buiten het Britse parlementsgebouw. Foto Henry Nicholls/Reuters

Het Britse Lagerhuis heeft maandagavond ingestemd met de omstreden uitbreiding van het Londense vliegveld Heathrow. 415 van de parlementsleden stemden voor de toevoeging van een derde landingsbaan, 119 tegen. De uitbreiding kost volgens premier Theresa May zo’n 14 miljard pond (bijna 16 miljard euro).

Het plan om het drukste vliegveld van Europa uit te breiden zorgde de afgelopen jaren voor veel commotie. Critici keren zich tegen de toename van luchtvervuiling en lawaai rond de luchthaven. Onder hen is de Londense burgemeester Sadiq Khan. Hij maakte maandagavond bekend naar de rechter te stappen om het besluit van het parlement aan te vechten. Dit doet hij samen met onder meer milieuorganisatie Greenpeace.

Twitter avatar SadiqKhan Sadiq Khan Tonight’s vote in favour of a third runway at #Heathrow is the wrong decision for Londoners. But it’s the not the end - as Mayor, I’m joining the legal action brought by local authorities in opposition to Heathrow expansion.
https://t.co/7HWaClcTH7

Ook de Britse minister van Buitenlandse Zaken en voormalig burgemeester van Londen, Boris Johnson, heeft zich meermaals fel uitgesproken tegen de uitbreiding. Hij zei ooit dat hij “voor de bulldozers zou gaan liggen om de uitbreiding tegen te gaan”. Johnson was maandag niet aanwezig bij de stemming.

Lees ook: Heathrow is de enige Britse luchthaven met een hub-functie. Kiezen tussen groei en boze Londenaren.

Heathrow: 900 nieuwe banen

Heathrow maakte na de stemming bekend zich voor te bereiden op de uitbreiding. Volgens de luchthaven begint de bouw in 2021 en zal de derde baan vijf jaar later geopend worden. De verbouwing zou onder meer negenhonderd nieuwe banen opleveren.

Met een derde baan kan Heahtrow jaarlijks 130 miljoen passagiers vervoeren, het afgelopen jaar passeerden 78 miljoen mensen de luchthaven. De uitbreiding helpt bij het versterken van de concurrentiepositie van de Britse luchthaven ten opzichte die van Schiphol (zes banen), Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt (beide vier banen). Volgens premier May laat de uitbreiding zien dat “het Verenigd Koninkrijk open staat voor handel na Brexit”.

    • Floor Bouma