Batavierhuis wordt nieuw muzikaal centrum met huiskamerconcerten

Stichting Droom en Daad Een ontmoetingsplek voor muzikanten en publiek moet de Pieter de Hoochweg in Delfshaven gaan versterken als culturele as in West.

In het Batavierhuis aan de Pieter de Hoochweg komt een gelijknamig muzikaal centrum voor professionele muzikanten met concerten. Het historische pand in Delfshaven is in januari voor 2,75 miljoen euro gekocht door de culturele Stichting Droom en Daad onder leiding van directeur Wim Pijbes.

Het Batavierhuis wordt een autonoom centrum van en voor ervaren en beginnende muzikanten met repetitieruimtes, een opnamestudio, horeca en betaalbare „huiskamerconcerten op topniveau”, zegt bastrombonist Brandt Attema. Het pand krijgt een eigen stichting en bestuur. Het gaat gerund en gebruikt worden door vijftig à zeventig muzikanten.

Het Batavierhuis moet ook de Pieter de Hoochweg versterken als ‘culturele as’ in Rotterdam-West, zegt Pijbes. Aan deze weg deelt concertpodium Grounds al een hoekpand met kunsthogeschool Codarts en de SKVR en is ook De Theaterschool van Hofplein gevestigd.

Concerten voor twee euro

Het idee voor het Batavierhuis is afgeleid van het Amsterdamse Splendor, dat vijf jaar bestaat. Splendor is een „muzikale ontdekplek” van vijftig muzikanten met een vast publiek van zo’n elfhonderd leden. „De leden betalen honderd euro per jaar en mogen in ruil vijftig concerten bezoeken: dat is twee euro per concert”, zegt Attema. „We hopen ook zoiets in Rotterdam te kunnen opzetten.”

De zakelijk leider van Splendor, Norman van Dartel, is aangesteld als kwartiermaker van het Batavierhuis. Hij is vorig jaar benaderd door Pijbes, die met de Stichting Droom en Daad wil investeren in de Rotterdamse muziekwereld. Pijbes sprak met studenten van Codarts die Splendor noemden als voorbeeld van een muzikale ‘werkplaats’. Van Dartel: „Maar de bedoeling is dat in het Batavierhuis weer iets heel eigens gaat ontstaan.”

Het Batavierhuis is er voor allerlei stijlen, van klassiek tot hiphop, en van jazz tot wereldmuziek. De tientallen muzikanten die het Batavierhuis gaan runnen moeten een mix vormen van stijlen, leeftijden, mannen en vrouwen. Attema: „Een voorwaarde is dat ze écht goed zijn in hun scene. Dat het muzikanten zijn die willen innoveren en experimenteren.” „En we zoeken mensen die bereid zijn te investeren in het collectief”, vult de Portugese zangeres Magda Mendes aan.

Tot nu toe zijn elf muzikanten geselecteerd, onder wie componist en dirigent Keimpe de Jong, violiste Hadewijch Hofland van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, pianiste Celia García García en singer-songwriter Flip Noorman.

Akoestiek

Er is nog een investering nodig om het pand (928 vierkante meter) geschikt te maken voor repetities en uitvoeringen. Er zijn drie verdiepingen met grote ruimtes voor concerten voor zo’n dertig bezoekers of meer. Maar op de tussenverdiepingen klinken deze ruimtes nog als „een kathedraal”, zegt trombonist Attema. Ook klinkt geluid nog door de plafonds heen. In één ruimte zijn nu als test akoestische panelen en gordijnen aangebracht om het geluid te verbeteren.

In het Batavierhuis (1920) zat oorspronkelijk het hoofdkantoor van rederij Müller & Co. Het pand is vernoemd naar de Batavierlijn, de oudste stoomvaartmaatschappij van Nederland, met lijndiensten naar Londen tot 1960. Het pand werd in 2009 gekocht en gerenoveerd door energieleverancier Greenchoice.

De nieuwe Stichting Droom en Daad (2017) investeert in cultuur in Rotterdam, zoals het internationale filmfestival en de renovatie van Het Park. Het vermogen van de stichting is van de familie Van der Vorm, grootaandeelhouder van investeringsmaatschappij HAL.

Droom en Daad stelt het pand kosteloos aan de muzikanten beschikbaar en in ruil geven zij concerten, zegt Pijbes. Het Batavierhuis moet zelfvoorzienend worden en inkomsten vergaren via leden, concerten, sponsors en de horeca. Volgens planning is de opening komend najaar. Nu al geven betrokken muzikanten concerten in Het Heerenhuys in Het Park.

    • Eppo König