Recensie

Breakbeats in dekbed van synthesizertonen

Breakbeats zijn niet bedoeld om bij te komen. De voetjesbrekende ritmes uit jungle waren snel en hard. Maar Bryan ‘Skee Mask’ Müller gebruikt de zijne mild en lichtvoetig. ‘Skee Mask’ maakt breakbeats light; hij wikkelt ze in een dekbed van donzige lange synthesizertonen.

Zo deed hij het al op zijn eerste album en nu weer. Alleen is Compro nog beter gelukt, met fijnzinniger en gedetailleerdere soundscapes en een betere opbouw. Compro is een lange golf die begint met het gefluister van noten (‘Cerroverb’) en breakbeats die worden opgeschroefd in ritme en intensiteit. ‘50 Euro to Break Boost’ is een deep house benadering van break techno, met lange mijmerende akkoorden.

‘Vli’ is een prachtig verstild intermezzo dat past bij het coverbeeld van een verlaten miniatuur-mens in een ijzig blauw vlak. De dikke geluidsmist van ‘Flyby Vfr’, met het suizen van voorbijgaande vliegtuigen, klinkt als vroeg werk van Autechre en MukFM.

Compro geeft ruimte voor introspectie maar prikkelt tegelijk.

    • Rolinde Hoorntje