Landelijke staking voor onbepaalde tijd in openbaar vervoer

De stakingen beginnen maandag. Vakbond FNV eist concrete afspraken om de werkdruk voor chauffeurs en machinisten te verlagen. Werkgevers zijn “enorm verbaasd” over de acties.

Een bus van Connexxion in Zaandam. Foto Olaf Kraak/ANP

Vakbond FNV heeft dinsdagochtend nieuwe landelijke stakingen in het openbaar vervoer aangekondigd. Vanaf maandag 25 juni zullen streekbussen en regionale treinen “voor onbepaalde tijd” niet of nauwelijks rijden. Volgens FNV hebben de stakers “geen keuze”. De vakbond eist harde afspraken in de cao om de werkdruk te verlagen.

De zogenoemde cao streekvervoer geldt voor 12.000 medewerkers. Tijdens de stakingen zullen de treinen van de NS wel rijden, evenals de Amsterdamse GVB, de Haagse HTM en de Rotterdamse RET. Ook de regionale treinen van Arriva blijven rijden, met uitzondering van die in Limburg. Deze vervoerders hebben een eigen cao. Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zullen “miljoenen reizigers” getroffen worden door de stakingen.

Volgens de FNV zijn werkgevers in het openbaar vervoer niet bereid om hun werknemers tegemoet te komen in de cao. “Daarmee kiezen zij voor een verharding van de acties in het streekvervoer”, meent Paula Verhoef, onderhandelaar van de vakbond.

In mei kondigde FNV een zogenoemde estafettestaking af. Drie vragen over stakingen in het streekvervoer.

Ruziën over plaspauzes

Jack d’Hooghe, als buschauffeur lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie, zegt dat chauffeurs zich niet serieus genomen voelen, zelfs niet na verschillende landelijke en regionale stakingen.

“We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen.”

Al maanden ruziën vakbonden en werkgevers over de cao streekvervoer. De bonden vinden dat de werkdruk van chauffeurs en machinisten te hoog is. Zij eisen concrete afspraken in de cao, onder meer over het inroosteren van plaspauzes. In een concept cao-akkoord stond dat chauffeurs recht hebben op een plaspauze “als de dienstregeling dat toelaat”.

VWOV: enorm verbaasd

Woordvoerder Tanja Copal van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer, die vervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz vertegenwoordigt, zegt “enorm verbaasd” te zijn over de aankondiging van de stakingen. “We zijn druk bezig met het maken van stappen als het gaat om de werkdruk, dit is echt heel apart”, zegt zij.

Volgens Copal heeft de VWOV onder meer aangeboden iedere tweeënhalf uur een plaspauze in te roosteren. Ook zouden werkgevers onderzoeken hoe “psychologische druk” bij chauffeurs kan worden verholpen. Copal benadrukt dat er sinds vorige week op het verzoek van de bonden bemiddelaars werken aan het concretiseren van afspraken. “Zij zijn nog niet eens echt begonnen met hun werk.”

De werkgevers willen “echt heel graag” aan tafel met de bonden, stelt Copal. “Maar de bonden weigeren in gesprek te gaan als wij niet op voorhand met alle eisen instemmen.” Dit kan volgens Copal niet zomaar, omdat het ov dan “onbetaalbaar” zou worden.

Rover: stakingen buitenproportioneel

Een woordvoerder van FNV zegt in reactie dat de werkgevers nog niet “de oprechte intentie hebben getoond” dat ze afspraken willen concretiseren. “We zijn al ruim een jaar bezig met deze cao en we hebben nog geen voorbeeld gezien dat echt concreet is.”

Reizigersvereniging Rover noemt de stakingen “buitenproportioneel”. Volgens de belangenorganisatie moeten de bemiddelaars, die enkele dagen geleden zijn aangesteld, een kans krijgen. Ook worden “buitengewoon veel reizigers” gedupeerd, meent Rover. De organisatie roept beide partijen op zich “maximaal in te zetten” om een einde te maken aan het conflict.

    • Floor Bouma