Recensie

Blauwbaard of schizo?

Thriller ‘Beast’ is een film die zijn best doet je als kijker op het verkeerde been te zetten. Is hoofdrolspeelster Moll paranoïde schizofreen? Of haar vriendje Pascal een seriemoordenaar?

Bonnie en Clyde? Jessie Buckley en Johnny Flynn in ‘Beast’

Moll (Jessie Buckley) leeft een benauwend bestaan. Een veeleisende, starre familie en een saai baantje als toeristengids op een eiland – Jersey – waar niemand haar ooit laat vergeten dat zij als scholier een klasgenootje met een mes bewerkte. Omdat zij een pestkop was, maar geloven we Moll?

En wat te denken van stroper Pascal? (Johnny Flynn, in 2006 de jonge held in Ben Sombogaarts Kruistocht in Spijkerbroek) Hij redt Moll van een opdringerige vent, is knap, stil, stoer en misschien een seriemoordenaar. Drie meisjes verdwenen en Pascal werd eerder veroordeeld voor verkrachting van een 14-jarige. Molls familie moet niks van hem weten; voor Moll voelt samenwonen met hem extra roekeloos. Een bevrijding.

Het is een volatiele romance die debutant Michael Pearce ons voorschotelt in Beast. Een beetje sprookjesachtig, met heldere kleuren, felle emoties en dubbelzinnige dromen, maar vooral zo’n thriller die zijn best doet je steeds op het verkeerde been te zetten, en daar aardig in slaagt, ondanks een onhandigheidje hier en daar. Is Pascal een blauwbaard of is Moll een paranoïde schizofreen? Is dit Bonnie and Clyde voor seriemoordenaars of worden de geliefden ten onrechte vervolgd? Al die opties zijn denkbaar, met dank aan het mooie spel van Buckley, die als Moll tot – eigenlijk tot na – de finale ambivalent blijft.

    • Coen van Zwol