Opinie

    • Willem Pekelder

Wervel- wind

Iedereen die Yannick Nézet-Séquin wel eens heeft zien dirigeren, weet dat hij dat niet alleen met zijn handen deed, maar met zijn hele lijf. Als een wervelwind raasde hij over de bok, wat een bezoek aan het Rotterdams Philharmonisch zowel tot een oog- als oorstrelend genoegen maakte.

Maakte, want de chef-dirigent nam afgelopen zaterdag na tien jaar afscheid. Een mijlpaal die samenviel met het honderdjarig bestaan van het orkest. RPhO-directeur George Wiegel bouwde er op Radio 4 een feestje van. „Een kunstenaar op wie je alleen maar verliefd kunt worden”, zo bejubelde hij de maestro. „Zijn aandacht voor details, zijn liefde voor iedere noot…”

De luisteraar kreeg het indringende Komm, süβer Tod van Bach voorgeschoteld, uiteraard gedirigeerd door Yannick en gespeeld door het RPhO. Een live-opname, zoals álle ten gehore gebrachte werken in deze aflevering van Een goedemorgen met. Gast-presentator Wiegel vertelde dat hij van Yannicks interpretatie nog altijd tranen in de ogen kreeg.

Het werd een boeiende, twee uur durende muzikale reis door de recente geschiedenis van het RPhO. Maar ook door Wiegels eigen verleden als trombonist bij o.a. het Nederlands Koper Quintet. Hij trakteerde ons op zijn solo uit Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss. „Zelden speel je als trombonist een solo, al gaat deze uiteindelijk ten onder in het geweld van het orkest. Heel symbolisch, want ik stond op dat moment op het punt de trombone in te wisselen voor het directeurschap van het Rotterdams Philharmonisch.”

Een politieke boodschap had Wiegel ook: geef meer subsidie aan de kunsten. Als directeur van het Rotterdams Conservatorium had hij bijna de zangafdeling moeten sluiten, en als directeur van het kaalgeplukte Gelders Orkest merkte hij dat de musici op het laatst puur op wilskracht speelden. „We moeten veel trotser zijn op onze orkesten. Je hoeft echt niet naar het buitenland om iets moois te beluisteren. Je vindt overal in Nederland kwaliteit, en niet alleen bij de zogenaamde toporkesten.”

De uitzending sloot ondanks Yannicks vertrek af in majeur, want hij wordt ere-dirigent van het jubilerende RPhO. Zo zal de maestro fysiek toch af en toe in Rotterdam aanwezig zijn.

    • Willem Pekelder