Recensie

Prille popster Camila Cabello verdient reputatie

Pop Het eerste Nederlandse concert van de ster uit Miami is verrassend simpel. De nadruk ligt op het ‘echte’ spelen en zingen.

Camila Cabello zingt niet alleen goed, ze dans ook rond op het podium in haar ingewikkelde kostuum, een hybride van lange broek en kanten panty. Foto Vianney Le Caer/AP

De uitverkochte Afas Live was woensdagavond bijna geheel gevuld met jonge meisjes, die met gegil hun idool begroetten. Het idool was de 21-jarige zangeres Camila Cabello, uit Miami, die de grootste pophit van het afgelopen jaar had met het nummer ‘Havana’, van haar debuutalbum Camila. De prille ster bleek op vele fronten aantrekkelijk.

Dit eerste Nederlandse concert was verrassend simpel: zonder decors of kostuumwisselingen lag de nadruk op de vijfmansband en het ‘echte’ spelen en zingen. Cabello zingt opwekkende popliedjes met hier en daar een Latijnse invloed, zoals Spaanse zang of een steeldrum op de achtergrond. De instrumentaties zijn synthetisch stuwend, maar bieden ook ruimte aan een priemende gitaarsolo, zoals in het nummer ‘Something’s Gotta Give'.

Cabello’s stem is niet al te vol, maar springt soepel langs de noten en kan gedragen uithalen. Soms doet ze een stukje lage monsterzang of zwoel gefluister. Ondertussen danst ze rond in haar ingewikkelde kostuum (een hybride van lange broek en kanten panty), of pogoot wild op en neer.

Er waren zes dansers en danseressen die nu en dan opkwamen voor scherpe dansjes. Synchroon aan de aanzwellende drums zorgden ze bovendien voor een trappelende climax van ‘Inside Out’. De stijl en kleding was ‘gothic’, met zwart fluweel en duistere make-up.

Ook in de thema’s schrok Cabello niet terug voor psychologische diepgang. Verrassend serieus knielde ze naar het jonge publiek voor een levensles: zichzelf te accepteren en koesteren, ook in moeilijke tijden. Ze sprak uit eigen ervaring en oprecht – bleek uit haar gestamel – en daardoor ontroerend. Dat maakt Camila Cabello tot een jeugdidool dat haar status verdient.

    • Hester Carvalho