fusie

ANP koopt fotobureau Hollandse Hoogte

Persbureau ANP heeft fotobureau Hollandse Hoogte overgenomen. Wat voor het fotobureau betaald is, wil ANP niet zeggen. Door de fusie ontstaat een databank van 125 miljoen beelden. ANP gaat zich exclusief richten op de nieuwsfotografie, terwijl Hollandse Hoogte de rest van de markt gaat bedienen. „Inhoudelijk kunnen we elkaar versterken en de positie van fotografen beter bewaken”, aldus Bas van Beek, directeur van Hollandse Hoogte. Van Beek neemt zitting in de directie van ANP en wordt verantwoordelijk voor de nieuwe foto-organisatie.

Talpa Network nam ANP eind maart over. Volgens ANP-hoofdredacteur Marcel van Lingen hangt de huidige overname van Hollandse Hoogte daar niet mee samen. Het ANP zou eerder al, in 2014 en eind 2017, hebben geprobeerd Hollandse Hoogte over te nemen.

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten: „Bedrijfsmatig is de overname voor Hollandse Hoogte niet onverstandig, maar voor de fotojournalisten zelf zit er een schaduwzijde aan de overname. Zeker in een freelancemarkt die al kwetsbaar is: wat gebeurt er als je onenigheid hebt met die ene opdrachtgever? Als fotograaf is er geen groot alternatief meer waar je heen kan.”

Hollandse Hoogte vertegenwoordigt ruim vijfhonderd fotografen en tientallen internationale agentschappen. Persbureau ANP levert naast nieuwsfoto’s ook nieuwsberichten, radionieuws en video aan veel mediabedrijven in Nederland.