Dopingjournalist die Rusland te kijk zette om veiligheidsreden niet naar WK

De Duitse sportverslaggever Hajo Seppelt, die de afgelopen jaren dopingschandalen in Rusland aan het licht heeft gebracht, gaat niet naar Rusland om voor de ARD verslag te doen van het WK voetbal. Volgens de Duitse publieke omroep, die het besluit in overleg met de minister van Buitenlandse Zaken heeft genomen, zijn de risico’s te groot.

Volgens het ministerie blijkt uit een analyse van de Duitse veiligheidsdiensten dat Seppelt in Rusland gearresteerd zou kunnen worden. Ook zou hij het slachtoffer kunnen worden van intimidatie of geweld.

Aanvankelijk weigerde Rusland Seppelt een visum. De ARD sprak toen van een „schending van de persvrijheid zonder weerga”. Uiteindelijk besloot Rusland de journalist alsnog een visum te verlenen, maar nu is hem afgeraden om naar het WK te gaan.

Als gevolg van de onthullingen van Seppelt werden Russische atleten uitgesloten van deelname aan de Olympische Spelen van 2016 in Rio. Dit jaar mochten de Russen op de Winterspelen in Zuid-Korea alleen onder een neutrale vlag deelnemen.

In één van de documentaires van Seppelt zei het voormalig hoofd van het Russische antidopinglaboratorium Grigori Rodtsjenkov dat president Poetin op de hoogte was van het dopingprogramma. De Russische autoriteiten doen onderzoek naar Rodtsjenkov en zijn een strafzaak tegen hem begonnen. In 2016 vluchtte Rodtsjenkov naar de VS, waar hij in een getuigenbeschermingsprogramma van de FBI zit. De Russische onderzoekscommissie die belast is met de zaak wil Seppelt verhoren. Daarom bestaat het risico dat hij wordt gearresteerd. (NRC)

    • Steven Musch