In quiz Lucky13 worden simpele, grappige vragen ongedwongen gepresenteerd

Nagenoeg alle kennisquizzen op televisie (De Slimste Mens, 2 voor 12, 1 tegen 100, Met het mes op tafel) bestaan ook in de vorm van een app, teneinde meer kijkers te trekken. TalpaTV van John de Mol draait sinds maandag de rollen om: het op weekdagen om 19 uur bij SBS6 uitgezonden Lucky13 (174.000 live kijkers bij de eerste uitzending) beoogt kijkers naar de gelijknamige app te lokken. Daar wordt tegelijkertijd een slimme quiz gespeeld met geldprijzen in cash. Deelname is gratis, net als het downloaden van de app.

Lucky13 is een tamelijk getrouwe variant van het internationaal succesvolle HQ, dat door miljoenen mensen in de hele wereld gespeeld wordt.

Ook de presentator, Rob Janssen (29), die in het dagelijks leven deejay is bij 3FM en achter de schermen bij Talpa werkt, heeft goed gekeken hoe Scott Rogowsky dat doet: uit de losse pols improviserend, pedant met zelfspot, in een opvallende uitdossing (hemelsblauw kostuum, witte tennisschoenen, achterovergekamd haar) en met een licht Brabants accent.

Voor Nederland is dit in veel opzichten een doorbraak. Niet alleen omdat de tv ondergeschikt is aan de app en je gratis kleine bedragen kunt verdienen, maar vooral door de ongedwongen, burleske toon van de presentatie: Janssen is ook bekend als carnavalszanger onder het pseudoniem Lamme Frans.

Ook de formule en de redactie van de vragen zijn verfrissend. Het lijkt vreselijk gemakkelijk. Wie na dertien tweekeuzevragen (bij HQ twaalf driekeuzevragen) alles goed heeft verdeelt de pot van duizend of tweeduizend euro. In de eerste ronde bleven er van de ruim 13.000 spelers 285 over, die elk 3,51 euro mochten innen, ronde 2 reduceerde ruim 22.000 beginners tot 152 winnaars met ieder 13,16 euro.

De meeste vragen zijn uiterst simpel, maar soms grappig geformuleerd. Bij een foto van Anouk: ‘Wat is de naam van deze zangeres en Voice-coach: Hans of Teeuwe?’

Andere vragen lijken alleen maar eenvoudig: ‘Werden er gedurende de laatste 60 jaar in Nederland meer jongens of meisjes geboren?’ Of: ‘Welke kleur hebben de letters in het logo van IKEA: geel of blauw?’

En dan zijn er de instinkers, wat HQ savage questions noemt en bij Lucky13 „een sloopkogel” heet: ‘Hoe veel pk had de motor van de eerste Citroën Deux Chevaux: twee of negen?’ Geheel contra-intuïtief luidt het juiste antwoord negen, want die twee paardenkrachten waren gebaseerd op een fictieve fiscale berekening.

Leuk is het meespelen wel, zeker als je op de app bij elke vraag kunt kijken welk percentage het goed had en hoe dom je jezelf zou moeten inschatten. Ook mag je een joker inzetten („een klavertje”) dat je kunt verdienen door goed naar een reclamespot te kijken. De mogelijkheden tot non-spot reclame zijn overigens legio bij zo’n quizje. Voor de tweede keer in korte tijd kwam ik een vraag tegen over de tamelijk onbekende dating-app Happn, die eerder al de redactie van 1 tegen 100 had weten te verleiden tot het formuleren van een vraag over haar bestaan.

Zou me niks verbazen als Lucky13 de sloopkogel wordt van de andere online quizzen.

    • Hans Beerekamp