Zakenkrant FD verschijnt na de zomer op kleiner formaat

Dagbladen

Het Financieele Dagblad gaat vernieuwen. De zakenkrant verschijnt na de zomer op een ander formaat. Kleiner dan het huidige berliner, kleiner ook dan tabloid.

Vanaf september zal Het FD op kleiner formaat worden gedrukt, 95 procent van het formaat van NRC .

„Onze oplage stijgt maar is niet zo groot dat we op drie drukpersen moeten worden gedrukt”, zegt hoofdredacteur Jan Bonjer van het FD. „Daarom kunnen wij ons wat meer eigenzinnigheden in formaat en afwerking veroorloven.”

Vanaf 10 september is de roze zakenkrant circa 95 procent van het formaat van NRC en De Telegraaf. Schoongesneden, in drukkerstaal, dat wil zeggen zonder de witte randen van de gewone tabloid. Zo blijft het papieren FD een buitenbeentje in de Nederlandse dagbladwereld. Sinds 2013 verschijnt de krant op een berlinerformaat, tussen broadsheet en tabloid in. Het is de enige krant van die grootte in Nederland.

Het kleinere formaat en de nieuwe indeling van de krant zijn geen bezuiniging, benadrukt Bonjer. „We hoopten iets te kunnen besparen op druk en distributie maar dat is niet het geval. We gaan over op een kleiner formaat omdat we een krant willen maken die beter past in een digitaal tijdperk.” Het aantal betaalde abonnementen stijgt, meldde het FD vorige week. Met 85.000 betalende abonnees boekte de krant in mei een record. De papieren oplage is redelijk stabiel, digitaal stijgt. Van de betalende abonnees heeft ruim 41.000 een puur digitaal abonnement.

Het vernieuwde FD moet meer overzicht geven wat de krant van die dag biedt, maakt beter onderscheid tussen korte en lange stukken, en biedt met onder meer QR-codes meer links naar de digitale activiteiten van de krant. Het ontwerp komt van de Poolse designer Jacek Utko die eerder onder meer de Persgroep-krant Het Parool, AD Sportwereld, de Vlaamse krant De Morgen, en de reisgidsen van Lonely Planet hertekende.

Is deze operatie een opmaat naar nog minder papier? Alleen print op zaterdag of helemaal geen gedrukte editie meer? „Nee, integendeel”, zegt Bonjer. „Onze plannen moeten zich nog in de praktijk bewijzen natuurlijk, maar ik heb het idee dat de papieren krant in zeker twee gevallen beter voldoet dan de digitale. De papieren krant biedt overzicht. Dat heb je digitaal minder goed. Online-lezers zeggen vaak dat ze bang zijn dat ze iets missen. Print kan een checklist of naslagwerk zijn bij het digitale nieuws.”

Het tweede voordeel van papier is volgens Bonjer psychologisch. „Wie digitaal leest staat meer in de werkstand. De informatie blijft maar doorgaan, je kan blijven lezen. Maar mensen hebben soms meer de behoefte aan het uitlezen van een afgeronde publicatie. Dat is de papieren krant.”

Het FD vernieuwt in september ook de weekendkrant en het zaterdagse magazine FD Persoonlijk. Dat laatste gaat zich richten op een jongere doelgroep, vertelt Bonjer. Mensen van eind dertig, begin veertig met kinderen. Of zoals Bonjer ze noemt: „hoogopgeleide spitsuurstellen”.

    • Jan Benjamin