Onrust over joint venture Tata en ThyssenKrupp

Staalmarkt

Het activistische hedgefonds Elliott vindt de verhouding tussen de bedrijven, die hun staalactiviteiten willen samenvoegen, scheef.

De hoogovens van staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De voorgenomen joint venture op de Europese staalmarkt tussen ThyssenKrupp uit Duitsland en Tata Steel uit India stuit op kritiek van het activistische beleggingsfonds Elliott, dat aandelen bezit in ThyssenKrupp. In de geplande samenwerking tussen de staaltak van ThyssenKrupp en de Europese staalactiviteiten van Tata is niet goed meegewogen dat Tata minder winstgevend is dan ThyssenKrupp, schreef Elliott vrijdag in een brief aan het management van de Duitse firma. Financieel persbureau Bloomberg en de Duitse krant Frankfurter Allgemeine citeren uit de brief.

Met de brief zaait Elliott, dat minder dan 3 procent van de aandelen in ThyssenKrupp bezit, onrust in de samenwerkingsplannen van beide bedrijven, waarover in september vorig jaar een principedeal werd gesloten. De ondertekening van de joint venture staat eind deze maand gepland. Volgens Bloomberg is het Zweedse fonds Cevian Capital, met een belang van 15 procent de tweede aandeelhouder in ThyssenKrupp, het inhoudelijk met Elliott eens. Ook in de ondernemingsraad van het Duitse bedrijf klinkt gemor over de plannen, die inhouden dat de beide bedrijven voor 50 procent deelnemen aan de joint venture. Al afgesproken is dat ThyssenKrupp voor de geringere winstgevendheid van Tata Steel Europe wordt gecompenseerd: het mag meer schulden inbrengen in het samenwerkingsverband.

Maar dat is niet voldoende, meent Elliott. De afgelopen twaalf maanden is de winst van Tata Steel Europe met 28 procent gedaald, terwijl die van ThyssenKrupp met 38 procent is toegenomen. „Deze significante afwijking in relatieve waardering moet adequaat worden weerspiegeld in de eindvoorwaarden van de staal-joint venture”, schrijft Elliott in de brief.

Elliott vindt het nog steeds wel zinvol dat de beide bedrijven hun Europese staalactiviteiten bijeenvoegen. Europese staalbedrijven kampen met overproductie van Chinese concurrenten en sinds kort ook met Amerikaanse invoertarieven. Tata Steel Nederland in IJmuiden bedong begin dit jaar dat het binnen de joint venture mag voortbestaan als relatief autonoom onderdeel.

    • Mark Beunderman