Recensie

Liefdevol verslag van menselijke veerkracht

Tragikomedie Twee mannen van verschillende generaties ontdekken in ‘The Bachelors’ de helende kracht van de liefde.

Josh Wiggins en Odeya Rush in ‘The Bachelors’.

Er is iets problematisch aan het gemak waarmee de psychiater van vader Bill hem in tragikomedie The Bachelors antidepressiva voorschrijft en later overgaat op electroconvulsietherapie. Niemand in de film vraagt zich ook maar een enkel moment af of dat werkelijk de beste manier is om de recente weduwnaar te helpen de dood van zijn vrouw te verwerken. Zijn rouw is diep, grenst aan depressie, zelfs een verhuizing naar de andere kant van het land waar hij wiskundeles gaat geven aan verwende kinderen op een eliteschool brengt niet de gewenste verandering van omgeving.

Maar zijn zulke ingrijpende medische handelingen werkelijk een noodzakelijk plotmiddel in een verder psychologisch behoorlijk genuanceerde en zelfs empathische film waarin eigenlijk vooral de relatie met zijn tienerzoon Wes centraal staat? De titel van de tweede film van scenarist en regisseur Kurt Voelker doet daaraan recht: twee mannen van verschillende generaties die de helende kracht van de liefde ontdekken. Zonder die pillen – waarvan je even denkt dat ze zelfs satirisch bedoeld zijn – is deze mild ironische film een liefdevol verslag van menselijke veerkracht. Een portret van personages die allemaal op hun eigen manier pijn lijden. Maar daar eigenlijk veel eerlijker, kwetsbaarder en opener over zijn dan veel mensen in het echte leven. Dat zou de moed moeten zijn die deze film je wil inspreken.

    • Dana Linssen