Daimler moet ruim 700.000 dieselauto’s terugroepen

De voertuigen zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Vorig jaar moesten om die reden al drie miljoen wagens van het Duitse concern terug naar de garage.

Nieuwe Mercedessen van het model GLC 220d wachten in het Duitse Bremerhaven om te worden verscheept. Foto Patrik Stollarz/AFP

Autoconcern Daimler moet van het Duitse ministerie van Transport in heel Europa 774.000 dieselauto’s terugroepen naar de garage. Reden is dat de wagens zijn uitgerust met sjoemelsoftware, melden Duitse media maandag. Het gaat om verschillende modellen van dochtermerk Mercedes-Benz.

Minister Andreas Scheuer van Transport maakte de maatregel bekend na een bespreking met Daimler-baas Dieter Zetsche. Volgens Scheuer is Daimler bereid om volledig mee te werken met autoriteiten, en ervoor te zorgen dat de sjoemelsoftware zo snel mogelijk van de auto’s wordt gehaald.

De terugroepactie betreft Mercedes-bestelbussen van het model Vito en Mercedes GLC-terreinwagens. Ongeveer eenderde van de voertuigen die moeten worden teruggeroepen, rijdt rond in Duitsland. Eind vorige maand droegen de autoriteiten Daimler al op om 4.900 Mercedes Vito’s terug te roepen.

Drie miljoen auto’s

Daimler ziet zich niet voor het eerst gedwongen om auto’s met sjoemelsoftware naar de dealer terug te halen. In de zomer van 2017 kreeg het Duitse concern bijvoorbeeld nog de opdracht ruim drie miljoen wagens terug te roepen. Onlangs startten ook de merken Porsche en Audi terugroepacties. Maandag werd bekend dat de Duitse justitie Audi-topman Rupert Stadler verdenkt van fraude en valsheid in geschrifte.

Begin dit jaar ontstond veel ophef toen bleek dat Duitse fabrikanten de schadelijke effecten van uitlaatgassen hebben uitgetest op apen. Lees ook: Dieselschandaal heeft opeens een huiveringwekkend gezicht

Het dieselschandaal begon in september 2015 met de ontdekking dat dieselauto’s van Volkswagen waren uitgerust met geheime software. Die manipuleerde de uitstoot van schadelijke stoffen door de wagens, als die op de testbank stonden bij de autoriteiten. Later bleek dat onder meer ook Nissan en Renault sjoemelden met de uitstootcijfers van hun modellen.

    • Vincent Sondermeijer