Recensie

Carmina Burana op het strand van Scheveningen met zeemist

Festival Classique

De Carmina Burana van Carl Orff is een loflied op de grillen van Vrouwe Fortuna. Het rad van fortuin blijkt het Reuzenrad op de Pier van Scheveningen.

Foto Anne Reitsma

Tientallen handen dragen Vrouwe Fortuna op het Noorderstrand van Scheveningen naar een voetstuk. Daar staat ze, stralend wit met vleugels als van een zwaan. Rondom haar voltrekt zich een ritueel van bloemen stooien en aanbidding. Zo begint Carmina Burana (1937) van Carl Orff, een geliefde hedendaagse koorcompositie geïnspireerd op een middeleeuws zangboek. Het orkest van slagwerk en twee piano’s is verscholen onder de speelvloer. Het grote, glashelder en krachtig zingende koor staat aan weerskanten opgesteld. Regisseur Serge van Veggel drukt de symboliek van het eeuwige rad van de tijd én van het menselijk lot uit in sprekende beelden. Zo strooien de dansers van de Dutch Junior Dance Division rode bloemen in de lente. Het is de bedoeling dat Vrouwe Fortuna qua zichtlijnen zich precies in het hart van het Reuzenrad op de Pier bevindt. Maar bij de première sloeg de natuur toe: zeemist omhulde de buitenlocatie in een dichte waas.

Woedende dronken mannen

Hierdoor kreeg de Carmina een bijna mystiek karakter. Dirigent Rick Schoonbeek wisselt intiem-muzikale scènes af met opzwepende ritmiek. In de dramatische herbergscène ontsteken dronken mannen in woede jegens Fortuna: zij ontberen het beloofde geluk, vernederen haar en hullen haar in zwarte kledij. Ze is verstoten. Deze ommekeer van wit naar zwart is misschien te voorspelbaar, maar het werkt. Vooral dankzij de satanisch zingende countertenor Kaspar Kröner krijgt deze Carmina een verrassend sinistere betekenis. Festival Classique opent met dit koorwerk het tiendaagse Feest aan Zee vanwege 200 jaar badplaats Scheveningen met muziek- en theatervoorstellingen. Alles temidden van de elementen. Die laten zich niet temmen, en bemoeien zich intensief met de speling van het menselijk lot. Zoals het hoort met de natuur.

    • Kester Freriks