opinie

    • Coen van Zwol

Waarom Marvel slaagt waar Star Wars faalt

Coen van Zwol De nieuwe Star Wars-film Solo dreigt een fiasco te worden, terwijl de superhelden van Marvel drie superhits in ruim een half jaar scoren.

Vorige week spraken we de jonge regisseur Ari Aster in Londen: hij debuteert sensationeel met horrorfilm Hereditary. De aanbiedingen uit Hollywood stromen binnen, beaamde Aster, maar hij zegt nee tegen alles. Het is nog veel te vroeg voor het korset van een blockbusterfilm.

Solo: A Star Wars Story laat zien hoe een studio over jong talent heen dendert. De film draait uit op een tegenvaller voor Disneydochter Lucasfilm: volgens prognoses verdient hij hooguit een half miljard dollar. Dat lijkt heel wat, maar grenst in blockbustertermen aan een fiasco: de laatste Star Wars-films verdienden 2 (The Force Awakens) 1 (Rogue One) en 1,3 miljard dollar (The Last Jedi). Het lijkt een aflopende reeks: voor de komende Star Wars-film is voor alle zekerheid recyclemeester J.J. Abrams maar weer ingehuurd.

Lees ook de recensie van ‘Solo: A Star Wars Story’: Te weinig ontwikkeling in Han Solo en in Disney’s Star Wars

Wat gaat er mis? Een theorie luidt dat Solo: A Star Wars Story te snel volgt op de vorige Star Wars-film: de fans zijn verzadigd. Ook staat in de film te weinig op het spel: bij Star Wars strijden pure Jedi en fascistoïde Sith met lichtsabels om de toekomst van het universum en is planetaire genocide routine. Daar steek Solo bleekjes tegen af: daar stelen jonge boefjes een brandstofkristal. Dat is een handicap van de ‘origin story’: die gaan over de jeugdjaren van een held, de eindstrijd volgt pas later. Nu worden hooguit ‘legendes’ uit het Star Wars-canon afgetikt: Han Solo ontmoet harige vriend Chewbacca, wint aan de pokertafel ruimteschip Millennium Falcon, legt de Kessel Run af in 12 parsec. Een echo van een echo die, zo schrijft The New Yorker, wijst op een filmserie die comfortabel rondwentelt in een vicieuze cirkel van eigenliefde.

Disney en Lucasfilm kregen evenmin greep op het verhaal rond Solo. Zie het tussentijdse ontslag van het gevierde regisseursduo Phil Lord en Christopher Miller van meta-komedies als The Lego Movie. De beminnelijke Ron Howard, een veteraan op een ‘losing streak’, mocht hun karwei afmaken. Het onderliggende probleem lijkt het te verkrampte opereren van Lucasfilms’ hoofd Kathleen Kennedy, Spielbergs oude rechterhand. In 2016 schoof zij talent Gareth Edwards al opzij tijdens de montage van Rogue One: A Star Wars Story, diens associatie van het ‘Evil Empire’ met de VS en van rebellen met jihadi was iets te verontrustend en werd afgezwakt. Ron Howard maakte in Cannes een grapje over de ijverige hoeders van het Star Wars-canon: zij verboden bananen, want die bestaan niet in ‘A Galaxy Far, Far Away’.

Lees ook: Hoe ‘Han Solo’ in noodweer belandde

Dan doet collega Kevin Feige van Marvel het beter. Hij slaagt er steeds weer in talent naar zijn superheldenfabriek te plooien. Zo kreeg grappenmaker Taika Waititi onlangs alle ruimte voor het vederlichte Thor: Ragnarok, kwam vier maanden later Ryan Coogler (Fruitvale Station) daar overheen met het serieuze, Afro-futuristische koningsdrama Black Panther en elimineerden weer twee maanden later de broertjes Russo geliefde superhelden bij bosjes in Avengers: Infinity War. Drie superhits in ruim een half jaar: Marvelfans hebben geen last van verzadiging. Misschien zou Star Wars ook wat ruimte moeten laten voor variatie en surprise.

is filmrecensent.
    • Coen van Zwol