Allemaal een medaille

Er zijn wijnen die de koopjesjager losmaken in .
Château Tapie 2017, Languedoc, Frankrijk. 4,99 euro; Albert Heijn.

Binnen de groep ‘superproevers’ (van wie wetenschappelijk bewezen is dat deze een bijzonder hoge gevoeligheid voor geuren en smaken hebben) zijn vrouwen twee keer zo sterk vertegenwoordigd als mannen. Misschien dat evolutionair voordeel daarmee te maken heeft. In de tijd dat de mannen nog moesten jagen om vlees op tafel te krijgen, bleven de vrouwen achter om de ingrediënten voor de rest van de maaltijd bij elkaar te scharrelen. Al doende zouden zij een goede ‘neus’ ontwikkeld kunnen hebben voor eventueel gif in knollen, paddenstoelen, kruiden en bessen. Het zou zelfs zichtbaar zijn met speciale MRI-techniek: die toont aan dat vrouwen hun hersens tot acht keer intensiever gebruiken als zij aan voedsel ruiken.

Nu lijken de mannen in de wijnwereld de lakens uit te delen. Maar dat is niet geval. Veel inkopers van supermarktketens zijn vrouwen. Zo ook meer dan de helft van de wijnbouwtechnische ingenieurs, de oenologen. Daarbij wordt 70 procent van alle wijn door het vrouwelijke deel van de bevolking gekocht. Dat lees ik in een artikel in Drinks Slijtersvakblad, waarin aandacht wordt besteed aan het ‘Concours Mondial des Vins Féminalise’. Daarvoor kwamen onlangs 900 professionele proevers van vrouwelijke kunne naar Parijs om 4.500 wijnen te proeven. Twee emancipatoire smetjes: het initiatief voor de wedstrijd was van een man. En de ingezonden wijnen hoefden niet door vrouwen te zijn gemaakt.

Inmiddels zijn de medailles uitgereikt en blijkt het toch een wijnwedstrijd als alle andere. De wijnen die zonder eremetaal de Lichtstad moesten verlaten, zijn zeldzaam. Zo telde ik alleen al in de categorie Frans rood bijna 200 gouden medailles. Op het drukbezochte podium trof ik een rode biologische Languedoc die mijn mannelijke smaakpapillen al jaren kan bekoren. Eentje waardoor ook de jager in mij weer wakker werd. De koopjesjager, niet de mammoetjager.

    • Harold Hamersma