Recensie

Van doorsnee folkzanger tot cultuurcriticus

Met alter ego Father John Misty evolueerde Joshua Tillman van doorsnee folkzanger tot komieke cultuurcriticus. In zijn satires over moderne liefde en de cyclische zelfdestructie van de mensheid schipperde de Amerikaan tussen bezorgdheid en cynisme. Typetjes van zichzelf én zijn vrouw voerde hij op in een rollenspel. Op God’s Favorite Customer dwingt liefdesverdriet de poppenspeler tot een blik in de spiegel. Tillman draait de rollen in ‘Songwriter’ schuldbewust om: „What would it sound like if you were the songwriter / Would you undress me repeatedly in public?” Ontboezemingen krijgen ditmaal de overhand. In de roes van hartzeer winnen liefdeskreten het van doordachte metaforen. De charlatan waarmee Tillman zich juist onderscheidde van het naakte songwriters-stereotype verdwijnt er wat mee naar de achtergrond. Dan is het toch fijn als de verhalenverteller zichzelf weer als protagonist het toneel opsleept, en bezingt hoe ‘Mr. Tillman’ met psychedelica wegkwijnt in een hotel.

    • Tjeu Derks