Recensie

Parquet Courts gaat de dansvloer op

Op het nieuwe album Wide Awake van Parquet Courts neemt bassist Sean Yeaton een prominente rol in. Veel nieuwe liedjes klinken daardoor huppelig en snel, alsof een mier langs je ruggengraat kriebelt. Een ander opvallend kenmerk is de ruimte die tussen de instrumenten is gelaten, waardoor het dansbare duet van bas en drum beter tot zijn recht komt. Deze nieuwe klank van Parquet Courts, de groep die ontstond in Texas, maar inmiddels in New York verblijft, is wellicht mede ontstaan door de bemoeienis van producer Brian Burton, alias Danger Mouse, die al bij meer groepen subtiele ritmeaccenten wist te leggen.

Als tegenwicht zijn er staccato gitaarakkoorden en de no-nonsense schreeuwzang van de voormannen A. Savage en Austin Brown. De sfeer van de liedjes onderling is aangenaam uiteenlopend, zoals in het boze ‘Violence’ of het dromerige ‘Mardi Grass Beads’. Met Wide Awake heeft Parquet Courts een nieuwe stap gezet: de garage uit, de dansvloer op.