Sociale media

Facebook en Twitter tonen wie politieke reclame betaalt

Facebook en Twitter gaan meer duidelijkheid geven over de herkomst van politieke advertenties. De veranderingen worden op Facebook in de VS komende week al doorgevoerd, in andere landen in de komende maanden. Twitter gaat de nieuwe regels voor politieke advertenties deze zomer invoeren in de VS; later zullen ze ook gelden voor alle advertenties.

Op beide sociale media wordt zichtbaar wie heeft betaald voor politieke advertenties. Google kondigde eerder deze maand al vergelijkbare maatregelen aan. Op Facebook en Instagram, eigendom van Facebook, wordt in de VS zichtbaar welke partij heeft betaald voor de advertentie. En via een klik kunnen Facebookgebruikers zien welke geldschieter heeft betaald voor de advertentie en welke groep mensen de advertentie nog meer te zien krijgen. Ook werkt Facebook aan een openbaar archief van alle politieke advertenties. Eerst alleen nog van de afgelopen maand, maar dat wordt uitgebreid naar alle politieke advertenties in de VS van de laatste zeven jaar.

Ook op Twitter wordt het voor gebruikers zichtbaar wie de advertentie heeft betaald. Verder moeten adverteerders die politieke reclame plaatsen gericht op verkiezingen in de VS aantonen dat ze daar zijn gevestigd. Voor de tussentijdse Congresverkiezingen in november worden maatregelen genomen voor meer transparantie. Zo komt er extra informatie over kandidaten in die advertenties, zoals in welke staten ze verkiesbaar zijn.

Facebook en Twitter nemen de maatregelen naar aanleiding van de Russische desinformatiecampagne tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, die mede via politieke advertenties op sociale media plaatsvond. (NRC)

    • Sophie van Oostvoorn