Brieven

Brieven

Foto Getty Images

In haar Socrateslezing ‘Lentekriebels en corrumperende macht. Hoe verder na #metoo’ (in de aangepaste versie Zelfbeheersing voor beginners, O&D, 26/5) legt filosofe Stine Jensen een verband tussen leren omgaan met macht en het trainen van je bewustzijn – vanuit het idee: wat in de verpakking blijft, kan niet worden gebruikt. De Amerikaanse onderwijsjournalist Paul Tough helpt bij het uitpakken met boeken als How Children Succeed (2012) (in het Nederlands vertaald als Een kwestie van karakter, 2015) en Helping Children Succeed (2016) als het om niet-cognitieve vaardigheden gaat als omgaan met macht en gezag, zelfbeheersing, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen. Toughs uitgangspunt is dat karakter en intelligentie niet aangeboren of onveranderlijk zijn, wat veel mensen denken, maar te doceren, te oefenen en te leren. Dergelijke vaardigheden, concludeert hij, na raadpleging van veel onderzoeksgegevens, leer je echter minder rechtstreeks dan bijvoorbeeld wiskunde. Bij het vormen van karakter moet je niet zozeer bij het individu/de leerling beginnen, maar eerder bij de school, thuis en in de wijk, bij de context waarin het individu zich moet ontwikkelen. Stabiele thuissituaties bijvoorbeeld, zo blijkt uit onderzoek, zijn een betere voorspeller voor schoolsucces dan IQ en of prestatiegerichte tests. En wat is er in onze prestatiemaatschappij een betere remedie tegen machtsmisbruik dan in het bezit komen van de nodige diploma’s.


docent geschiedenis en maatschappijwetenschappen,