Inbox van de redactie

Wat schreven de lezers deze week aan de redactie Opinie? Een indruk.

Lezers namen even de tijd om de authenticiteit van de pas ontdekte Rembrandt te bestuderen, maar begin deze week waren ze er toch wel uit: dit is geen echte!

„Het lijkt er sterk op dat de meester het prachtige hoofd op het matige werk van een leerling heeft geschilderd”, schreef L.E.O. Faes in een woensdag gepubliceerde brief (‘Is het wel een echte?’ 23/5). Hans van Emden uit Amsterdam merkt op dat de kraag op dit schilderij lang zo fraai niet is als die van Rembrandts Marten. „Mijn tekenleraar zou dat gewoon slordig of haastwerk noemen.”

Dat „de opgestopte handschoen een meesterhand verbergt, wil er bij mij niet in”, schrijft Dietz von Maltzahn uit Den Haag. En ook H. W. ter Horst is geïntrigeerd door „de a-typische gehandschoende hand”. „Ten eerste vind ik deze matig geschilderd en ten tweede heeft R. bijna nergens een man met slechts één gehandschoende hand geschilderd.” Hij suggereert dat hier sprake is van „whisful thinking”.

Myriam Daru uit Amsterdam wacht al dagen op een nieuwe aankondiging van Jan Six, de kunsthandelaar die het schilderij ontdekte: ‘Het is niet alleen een schilderij van Rembrandt, het is ook nog eens een portret van Marten Soolmans’. Die van Marten en Oopjen ja, alleen dan „drie, vier jaar jonger” en „zo’n tien kilo lichter”. Opvallend is volgens haar de „identieke verticale kuil in beide kinnen, een beetje richting Kirk Douglas”. „Zo’n kuil is vrij zeldzaam, dus dat maakt mijn bewering vrij sterk”. En bijna wanhopig: „Het kan toch niet zo zijn dat ik de enige ben die dat doorheeft?”

Als ze gelijk heeft, dan was de puist die Hans van Emden op de linkerwang van de jonge man ziet in ieder geval tijdelijk. „Het is een puist, een gezwel, met in het midden, zo lijkt het, een verdieping, een soort krater.” Als je het gezwel eenmaal hebt gezien, kan je er volgens hem „niet meer omheen”. Dat zou dan slecht nieuws zijn voor Jan Six. „Het schaadt zijn schoonheid en wellicht ook de prijs.”

chef Opinie
    • Monique Snoeijen